KUVAT: Suomen ensimmäinen maanalainen rautatieasema

Aviapoliksen tunnelirautatieasema on viimeistä viilausta vaille valmis.

Suomen ensimmäinen maanalainen sähköjunille tarkoitettu rautatieasema odottaa jopa 60:ta tuhatta päivittäistä käyttäjää. Jo nyt asema sijaitsee työpaikkakeskittymässä ja aseman odotetaan tuovan alueelle vielä tuhansia uusia työpaikkoja.

Aviapolis on osa Kehärataa, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan. Toinen tunneliasema on rakenteilla Helsinki-Vantaan lentoaseman alle. Kehäradan kolme muuta uutta asemaa tulevat Leinelään, Vehkalaan ja Kivistöön.

Tunnelirataa enemmän kuin metrotunneleita

Kehärata on kaikkiaan 18 kilometriä pitkä. Junat kulkevat tunneleissa yhteensä kahdeksan kilometrin matkan. Radasta kahdeksan kilometriä on maan alla. Määrä on enemmän kuin Helsingin metron kuuden kilometrin maanalainen osuus.

Kehärata yhdistää ensi kesänä valmistuessaan koko pääkaupunkiseudun toimivaksi liikenteelliseksi alueeksi. Se yhdistää Vantaan eri keskuksia, helpottaa seudun poikittaista liikkumista ja lentoasemalle pääsyä.

Hankkeen noin 750 miljoonan budjetista noin kolmanneksen maksaa Vantaan kaupunki. Pääosa rahoituksesta tulee Liikennevirastolta ja Finavialta.



Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.