Suomen juutalaiset ja muslimit hämmentyneitä homokohusta

MTV3:n verkkouutiset kysyi, millä mielillä muut Suomen kirkot ovat seuranneet evankelis-luterilaisessa kirkossa vellovaa homokohua. Kysyimme:

- Millä mielellä olette seuranneet keskustelua?

- Mitä kohu kertoo ajasta ja yhteiskunnasta?

- Mitä kirkkokunnassanne on mietitty saman sukupuolen siunaamisesta?

Ortodoksikirkko: "epä-älyllistä kristillisyyttä"

Suomen ortodoksisen seurakunnan tiedottaja, ylidiakoni Jyrki Härkönen kertoo, että evankelis-luterilaisen kirkon homokeskustelun takia ortodoksiseen tiedotuskeskukseen on tullut runsaasti viestejä.

- Viesteissä on kaksi eri linjaa: yhtäältä niitä, jotka voimakkaasti tukevat luterilaisen kirkon konservatiivien linjaa, mutta toinen äärimmäisyys on, että varokaa ortodoksit, ettette sorru samanlaiseen väittelyyn, mihin luterilainen kirkko on sortunut.

Härkönen pitää kohua äärimmäisen surullisena. Hänen mielestään kenenkään ei pitäisi länsimaisessa demokratiassa ja suvaitsevaisuudessa alistua siihen, että eletään "juupas, eipäs" -väittelyssä.

- Mielestäni se kertoo äärimmäisen epä-älyllisestä kristillisyydestä, jos seksuaalisuus saa tällaisen sijan, kun maailmassa on paljon aktuaalimpia ongelmia käsiteltäväksi.

Härkönen kertoo, että ortodoksisessa kirkossa on olemassa vain avioliittotoimitus, joka on miehen ja naisen välinen. Kaikilla kirkon jäsenillä on kuitenkin oikeus pyytää rukoushetkeä.

- Ei sellaista asiaa kysytä, että kenen kanssa elät, oletko homopari tai oletko heteropari. On ihmisten yksityisasia, miten he elävät.

Härkönen painottaa, että jos kirkon kastettu jäsen pyytää rukoushetkeä, rukoushetki toimitetaan.

- Tällaisia rukouspalveluksia toimitetaan satoja, ellei tuhansia ortodoksissa perheissä, jos perheeseen esimerkiksi syntyy lapsi tai on syntymäpäivä. Näissä rukouspalveluksissa rukoillaan sen kodin asukkaille. Onko siellä Matti ja Miina vai Matti ja Martti, niin sitten siunataan ja sillä siisti.

Suomen islamilainen yhdyskunta: kohussa kyse muoti-ilmiöstä

Suomen islamilaisessa yhdyskunnassa keskustelua on ihmetelty. Imaami Anas Hajjar miettii, miksi asia on herättänyt niin suurta kohua.

- Miksi tämä asia aiheuttaa niin suurta kiinnostusta yhtäkkiä, vaikka tällaisen suuntautumisen seuraajia ei ole niin paljoa yhteiskunnassa?

Hajjar uskoo, että kohussa on kyse muoti-ilmiöstä.

- Nyt halutaan puhua tästä aiheesta tai halutaan, että kirkko luopuisi suvaitsevaisuuden nimissä tietyistä periaatteista, jotka ovat uskon perusasioita.

Hajjarin mukaan islamissa ei rukoilla samaa sukupuolta olevan pariskunnan suhteen puolesta. Suhteet kuuluvat avioliittoon, joka on islamin mukaan instituutio miehen ja naisen välillä.

Hajjarin mukaan Suomen islamilaisessa yhdyskunnassa luterilaisen kirkon homokantoja ei ole käsitelty. Hän tahtoo lähettää terveisiä kirkolliskokoukseen kokoontuneille.

- Aina ei pidä seurata, mikä on muotia, vaan pitää myös muistaa, mikä on omassa uskonnossa oikein ja mitä oma raamattu kertoo tässä suhteessa. Voisin lainata koraanin jaetta tähän liittyen: "Jos oikeus ja totuus seuraa heidän mielihalujaan, niin se aiheuttaa pilaantumista taivaissa maissa, ja niissä, jotka ovat niissä". Eli ei pidä seurata vain muoti-ilmiöitä, vaan katsoa, mikä on oikein omassa uskonnossa ja noudattaa sen periaatteita.

Juutalaisten suhtautuminen vaihtelee seurakunnittain

Suomen juutalaisessa seurakunnassa homokeskustelua on seurattu hämmentynein mielin.

- Tuntuu, kuin se olisi tällä hetkellä yhteiskunnan kaikkein tärkein asia ja hirveän suuri ongelma. Ihmisiä luokitellaan homokannan mukaan ja sitä kautta leimataan yleisestikin, sanoo seurakunnan toiminnanjohtaja Dan Kantor.

Kantorin mielestä homokeskustelu kertoo normaalista yhteiskunnallisesta kehityksestä.

- Ihmiset tulevat tietoisiksi asioista ja niistä puhutaan avoimemmin.

Kantor kertoo, että juutalaisuudessa suhtautuminen homoparikysymykseen on seurakuntakohtaista.

- Suomessa molemmat juutalaiset seurakunnat noudattavat kuitenkin ortodoksista traditiota. Seurakunnissamme ei siis siunata homoliittoja. Maailmalla löytyy kuitenkin juutalaisseurakuntia, joissa homojen siunaaminen on mahdollista.

Katolinen kirkko: ajatus mahdoton

Suomen katolisen tiedotuskeskuksen johtaja Marko Tervaportti kertoo, että katolisessa kirkossa kysymyksiä homoparien siunaamisesta ei synny.

- Meidän opetus avioliitosta, perheestä ja seksuaalisuudesta on ikään kuin klassinen ja selkeä.

Tervaportin mielestä kohu kertoo siitä, että yhteiskunnan arvot ovat muutospaineen alla.

- Eri yhteisöt eri tavalla reagoivat tällaiseen paineeseen ja tekevät sitten omien pelisääntöjensä mukaan ratkaisuja.

Katolisessa kirkossa ajatus homoparien siunaamisesta on Tervaportin mukaan mahdoton.

- Kirkko elää tietysti samassa yhteiskunnassa kuin kaikki muutkin kirkot ja yhteisöt, mutta meillä usko on ankkuroitu ihan toisella tavalla Raamattuun ja traditioon kuin joissain protestanttisissa yhteisöissä. Meillä paine on toisen tyyppistä. Se on tyytymättömyyttä tai protestia, mutta se ei pääse varsinaisesti toteutumaan kirkon sisällä.

(MTV3)

Katso Marja Sannikan juttu

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.