Suomen matkailu odottaa vankkaa kasvua – valtteina puhdas ruoka ja hulppea luonto

Ulkomaisten turistien määrään odotetaan tänä vuonna selvää kasvua yhden suvantovuoden jälkeen. Suomi-brändi rakentuu hitaasti, mutta tiivis yhteistyö matkanjärjestäjien kanssa tuo maahan paljon ihmisiä etenkin Aasiasta.

Tang Yishen saapui Suomeen Kiinasta. Lomasuunnitelmat ovat selvät.

– (Tulin) yhtäältä rentoutumaan ja toisaalta tulin tutustumaan suomalaisten elämäntapoihin.

Syitä saapua Suomeen on monia, ja hyvä niin, sillä alla on vaisu vuosi. Venäjän ruplan turbulenssissa myös Suomen-matkat harvenivat. Vuoden 2015 saldo oli noin 7,5 miljoonaa turistia, jotka jättivät maahan hieman yli 4 miljardia euroa. Tänä vuonna Suomi pystyy parempaan.

– Tärkeimmät sesongit on kesä ja se näyttää nyt aika hyvältä. Me ollaan saatu paljon hyviä uutisia Keski-Euroopasta ja Aasiasta, ollaan saatu uusia matkanjärjestäjiä ja uusia suoria lentoyhteyksiä Pohjois-Suomeen, ne tulevat ihan varmasti piristämään matkailulukuja, hehkuttaa sisältöjohtaja Kristiina Hietasaari Visit Finlandista.

Mökki ja ruoka kiinnostavat

Helsingissä turistivirran on kokenut ainakin Visit Helsingin opas Erik.

– Joinain päivinä voi olla satoja asiakkaita ihan eri maista, eri puolilta maailmaa, hyvin monenlaisia ihmisiä, haluaa kokea erilaisia asioita Helsingissä, mutta kyllä se määrä on todella suuri.

Australialainen Francoise McKellen on tyytyväinen Suomi-lomaansa.

– Sää on ollut mahtava, meri tyyni ja maa kaunis.

Saksasta saapunut Daniel suuntaa Helsinkiä etäämmälle.

– Viikolla olemme menossa siskontyttöni ja hänen kaverinsa luokse. He asuvat Seinäjoella.

Suomalaisille arkiset asiat ovat joillekin luksusta ja lomaa. Ainakin yhdysvaltalainen Kevin nauttii kesästä hyvin suomalaisin menoin.

– Söimme perinteistä ruokaa ja menimme mökille, jossa saunoimme ja uimme. Olemme yrittäneet tehdä niin monta suomalaista asiaa kuin ehdimme.

Puhdasta ruokaa ja koskematonta luontoa. Tätä Suomi-brändiä viedään nyt etenkin Aasiaan, josta on alkuvuodesta saapunut Suomeen keskimäärin 30 000 turistia kuukaudessa. Osa matkaajista on kuitenkin sitä mieltä, että vetoavinta Suomessa on sen lintukotomaisuus.

– Tykkään siitä, että Suomi ei ole niin kaupallinen. En tykkää niin paljoa suurista kaupallisista kaupungeista, joten täällä on hyvä olla, sanoo Hongkonista kotoisin oleva Lila.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.