Mainos

Suomi-kuva ulkomailla kylmä, kallis ja etäinen

Suomi mielletään ulkomailla kylmäksi, etäiseksi ja kalliiksi. Tämä mielikuva vaikuttaa suuresti muun muassa Suomeen tuleviin suoriin ulkomaisiin investointeihin.

- Mielikuva korkean verotuksen kylmästä maasta pitäisi saada muutettua korkean koulutuksen, yrityksille sopivan infrastruktuurin ja hyvien Baltian-yhteyksien maaksi, sanoo MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut ulkoasiainministeriön osastopäällikkö Petri Tuomi-Nikula.

Tuomi-Nikulan mielestä sillä, tietääkö ulkomaalainen, kuka on Suomen presidentti, ei ole suurta merkitystä - mutta Suomen brändillä on.

Julkaisussa Suomi näyttäytyy priimuksena

Ulkoasiainministeriön tuore julkaisu "Suomi ulkomaisissa tiedotusvälineissä" kertoo, että Suomi näyttäytyy pääasiassa erittäin pitkälle kehittyneenä, tilastoja johtavana luokan priimuksena.

- Takaviitteenä on toki näitä eukonkantoja ja suojalkapalloja, mutta valtalehdistössä Suomi-kuva on itse asiassa ollut erittäin hyvä koko 2000-luvun ajan, Tuomi-Nikula kertoo.

MTV:n Saksan kirjeenvaihtaja Kari Lumikero puolestaan kertoo, että Suomen asiat kiinnostavat Saksassa jonkin verran.

- Korkeakulttuurin maine on aivan hurja, ja kaikki tietävät, että suomalaiset ovat maailman nopein kansa. Hyväntahtoisesti joskus pilaillaan suomalaisista viinaan päin kallellaan olevana porukkana, Lumikero summaa.

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.