Mainos

Suomi-kuva ulkomailla kylmä, kallis ja etäinen

Suomi mielletään ulkomailla kylmäksi, etäiseksi ja kalliiksi. Tämä mielikuva vaikuttaa suuresti muun muassa Suomeen tuleviin suoriin ulkomaisiin investointeihin.

- Mielikuva korkean verotuksen kylmästä maasta pitäisi saada muutettua korkean koulutuksen, yrityksille sopivan infrastruktuurin ja hyvien Baltian-yhteyksien maaksi, sanoo MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut ulkoasiainministeriön osastopäällikkö Petri Tuomi-Nikula.

Tuomi-Nikulan mielestä sillä, tietääkö ulkomaalainen, kuka on Suomen presidentti, ei ole suurta merkitystä - mutta Suomen brändillä on.

Julkaisussa Suomi näyttäytyy priimuksena

Ulkoasiainministeriön tuore julkaisu "Suomi ulkomaisissa tiedotusvälineissä" kertoo, että Suomi näyttäytyy pääasiassa erittäin pitkälle kehittyneenä, tilastoja johtavana luokan priimuksena.

- Takaviitteenä on toki näitä eukonkantoja ja suojalkapalloja, mutta valtalehdistössä Suomi-kuva on itse asiassa ollut erittäin hyvä koko 2000-luvun ajan, Tuomi-Nikula kertoo.

MTV:n Saksan kirjeenvaihtaja Kari Lumikero puolestaan kertoo, että Suomen asiat kiinnostavat Saksassa jonkin verran.

- Korkeakulttuurin maine on aivan hurja, ja kaikki tietävät, että suomalaiset ovat maailman nopein kansa. Hyväntahtoisesti joskus pilaillaan suomalaisista viinaan päin kallellaan olevana porukkana, Lumikero summaa.

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.