Suomi ottaa poikkeuskeinot käyttöön rekkaongelman ratkaisemiseksi

Ensi vuoden budjettiin lisätään 2,5 miljoonaa euroa jonotuspientareen rakentamiseen Haminan ja Vaalimaan välille.

Suomi varautuu ensi kertaa hyvin poikkeuksellisten keinojen käyttöön itärajan rekkaruuhkien ongelmien hoitamiseksi rajan tällä puolella. Keinoihin kuuluu muun muassa rekkaparkkien järjestäminen moottoriteille.

Vaikka pääsyy ongelmiin on Venäjän tullin byrokratian hitaus, on ruuhkia helpotettava Suomessa uusin tie- ja pysäköintijärjestelyin. Ruuhkiin ei ole näkyvissä helpotusta vuodenvaihteeseen mennessä, ennemminkin tilanne pahenee, varoittavat liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen ja sisäministeri Kari Rajamäki.

Ministerit kertoivat tänään uusista keinoista: Kotkan ja Haminan välisen moottoritien toisen ajoradan piennar varaudutaan ottamaan tilapäiseksi rekkojen jonotuskaistaksi. Tarvittaessa etäpysäköintikaistaksi otetaan myös moottoriliikennetien piennar Koskenkylän ja Loviisan välillä.

- Toimenpide otetaan käyttöön aina rekkajonon ylittäessä 23 kilometriä Vaalimaalta, jolloin poliisi keskeyttää jononmuodostuksen ja ohjaa rekat moottoritielle Haminan länsipuolelle. Tällä pyritään välttämään rekkajonoista erityisesti Haminalle aiheutuvia ongelmia, Huovinen sanoi.

Ensi vuoden budjettiin lisätään 2,5 miljoonaa euroa jonotuspientareen rakentamiseen Haminan ja Vaalimaan välille.

- Kaakkois-Suomen rekkaruuhkien aiheuttamiin turvallisuusuhkiin on suhtauduttava erittäin vakavasti. Ennusteen mukaan tämän vuoden aikana rekkaliikenne kasvaa 70 000 raskaalla ajoneuvolla ja suurimmillaan vuorokautinen ajomäärä Vaalimaan raja-asemalla on 1500 rekkaa. Tämä edellyttää viranomaisyhteistyön tehostamista niin alue- kuin ministeriötasolla, Rajamäki tähdensi.

- Suomen tullin läpäisykyky kestäisi rekkaliikenteen ilman muuta, mutta pullonkaula on Venäjän puolella: siellä jopa seitsemän eri viranomaista selvittää kaupallisen liikenteen asioita, sanoi johtaja Jarkko Saksa Tullihallituksesta.

Vastuuta satamille ja kaupungeille

Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy jakamaan vastuuta ruuhkautumisen estämisestä myös satamille ja kaupungeille. Asiaa pohditaan liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiaisen johdolla ensi viikolla.

Jono-ongelmaa pyritään helpottamaan sillä, että tulli porrastaa TIR-kuljetusten lähtöä satamista. Tätä varten Kotkan, Hangon, Haminan ja Kouvolan kaupunkeja kehotetaan rakentamaan niiden kautta tuleville kuljetuksille riittäviä pysäköintialueita. Lisäksi kuljettajille on järjestettävä ajantasaista tietoa rajanylityspaikkojen tilanteesta.

Jos jonoja tästä huolimatta syntyy, otetaan käyttöön väliaikaisia etäpysäköintipaikkoja moottoriteiltä.

Huovinen ja Rajamäki toivovat, että Venäjän ja Suomen presidenttien ja pääministerien välisissä tapaamisissa löytyy ongelmien ratkaisuun pysyvämpiä keinoja.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.