Suuret kaupungit haluavat sakotusautomaatit

Suuret kaupungit haluavat saada sakotusoikeuden liikenteessä. Järjestelmä perustuisi nopeuksien kameravalvontaan.

Kaupungit ehdottavat, että ne voisivat sijoittaa kaduille sakkoautomaatteja, joilla autoilijoita rahastettaisiin pienistäkin ylinopeuksista. Järjestelmä perustuisi kameravalvontaan ja periaate olisi sama kuin nykyisin parkkisakoissa: liikennevirhemaksu tulisi auton haltijalle.

Nykytilanne on selkeä. Liikenteessä voi sakot antaa käytännössä vain poliisi. Tampere, Helsinki, Turku, Espoo ja Vantaa ovat nyt ehdottaneet täysin uutta mallia liikenteenvalvontaan. Myös Tiehallinto on sen kannalla.

Uusi malli toisi toisi tienpitäjälle sakotusoikeuden. Tampere voisi siis itse järjestää sakotuksen Tampereella ja Helsinki Helsingissä. Tiehallinto voisi rakentaa kameravalvontaa ilman poliisia maanteillä.

Ehdotukset käyvät ilmi oikeusministeriölle annetuista lausunnoista, jotka liittyvät viime kesänä julkaistuun rikesakkomenettelyn yksinkertaistamista koskevan työryhmän ehdotukseen. (Katso OM:n nettisivut). Siinä ehdotuksessa on lähinnä kyse siitä, että nykyisen mallin mukaista poliisin suorittaman kameravalvonnan menettelytapoja yksinkertaistetaan.

Ministeriön työryhmä ehti jo kuopata suurkaupunkien nyt taas tarjoaman mallin kaupunkien sakotusoikeudesta. Sen kannalla on kuitenkin kaupunkien ja Tiehallinnon lisäksi mm. YTV, Liikennevakuutuskeskus, Ajoneuvohallintokeskus, Kuntaliitto ja varauksin myös Liikenneturva. Ne eivät usko, että työryhmän ehdotus tehostaisi lainkaan liikennevalvontaa.

Uuden mallin mukaan liikennevirhemaksu olisi rikesakon kaltainen porrastettu maksu aina 30 km/h ylityksiin asti. Sitä suuremmat ylitykset ohjattaisiin poliisitutkintaan. Maksu voisi tulla myös punaisia päin ajamisesta. Maksu perustuisi kameravalvontaan, eikä kameroista pitäisi ilmoittaa etukäteen.

Ehdotuksen mukaan maksu langetettaisiin rekisterikilven perusteella haltijalle tai omistajalle. Sillä ei olisi merkitystä kuka autoa ajaisi. Tietyissä tilanteissa, esimerkiksi jos auto on varastettu, omistaja tai haltija voisi vapautua maksusta. Kunnat hoitaisivat näitä sakkoautomaatteja ja saisivat myös sakkotulot.

Ehdotukset sakkotasosta vaihtelevat. Helsingin kaupunki ehdottaa omassa lausunnossaan, että enintään 10 km/h ylityksestä maksu olisi 50 euroa, välillä 10-20 km/h summa nousisi 100 euroon ja 20-30 km/h:n se olisi 150 euroa. Liikennevirhemaksu punaista päin ajamisesta olisi 100 euroa. Bussi- tai raitiovaunukaistalla ajamisen virhemaksu olisi 50 euroa.

- Meillä on olemassa oleva henkilökunta pysäköinninvalvonnassa. Liikenneturvallisuuden valvonta sopisi samaan kuvioon, apulaiskaupunginjohtaja Kalevi Lammi Tampereen kaupungista sanoo. Hän uskoo kameravalvonnan lisäämisen vähentävän ylinopeuksia.

Helsingin kaupungin lausunnossa arvellaan, että kiinnijäämisriskiä nostamalla voitaisiin säästää useiden ihmisten henki joka vuosi. "Koko valtakunnan mittakaavassa on kyse joka vuosi 100-200 tarpeettomasta liikennekuolemasta ja vähintään miljardin euron onnettomuuskustannuksista", lausunnossa todetaan.

Rahasampo kaupungeille?


Nykyisin poliisi kirjoittaa joka päivä noin tuhat liikennesakkoa. Sakkoautomaatit voisivat moninkertaistaa määrän. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvelee, että liikenneturvallisuuden ohella kaupunkien motiivina on raha. - Siellä on varmaan liikenneturvallisuus taustalla, mutta kyllä siinä on tämä ansaintalogiikka aika vahvasti esillä.

- Ilmeisesti pysäköintivalvonta on kannattava bisnes kaupungeille ja nyt ajatellaan, että liikennevalvonnasta voi tulla samanlainen, Nieminen sanoo. Hän pitää arveluttavana, että sama taho siis kaupunki ensin säätäisi nopeusrajoitukset ja sitten valvoisi niitä. Nieminen epäilee, että tässä mallissa nopeusrajoitusten säätämiseen voisi vaikuttaa muutkin seikat kuin vain liikenneturvallisuus. Valvontaa laitettaisiin vain tuottoisiin kohteisiin.

Muutamat muutkin lausunnonantajat suhtautuvat epäillen sakkoautomaatteihin. Autoalan liitto pitää suurena ongelmana sitä, että kenelle sakot menisivät, jos autokaupasta koeajoon saadulla autolla ajetaan kameravalvontapisteeseen. Saman kaltaiseen ongelmaan on törmätty Kuorma-autoliitossa ja Linja-autoliitossa. Jos yrityksellä on satoja autoja, ei ole helppoa selvittää kuka ajoi autoa. Liittojen mielestä työhygienian kannalta on tärkeää, että työnantaja ei joudu tässä poliisin töihin.

Valtiovarainministeriö taasen kantaa huolta rahasta. Se ei ole valmis luopumaan nykyisin valtion kassaan tulevista sakkoeuroista.

Toteutuuko kaupunkien ehdotus sakkoautomaateista? Koko kameravalvonta-asia on nyt oikeusministeriön harkinnassa. Asiasta on tarkoitus antaa lakiehdotus ensi keväänä.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 10.10.2003)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.