Taantuma lisää autovarkauspetoksia

Autovarkauksien ja -murtojen määrä on laskenut Suomessa tasaisesti kymmenen viime vuoden aikana. Varsinkin niin sanotut huviajelut ovat poliisin mukaan vähentyneet selvästi. Petosten osuus on sen sijaan kasvussa.

- Se on ihan varma, että petosrikollisuuden osuus tulee tässä taloudellisessa tilanteessa kasvamaan entisestään, sanoo rikosylikonstaapeli Kari Aaltio keskusrikospoliisista.

Viime vuonna henkilöauto varastettiin yli 5600 suomalaiselta. Tämän vuoden tammi-heinäkuussa henkilöautoja varastettiin runsaat 2200. Niistä on edelleen kateissa yli 300.

Petoksen takana usein maksuvaikeudet

Petoksen taustalla on usein taloudellinen ahdinko, johon haetaan helpotusta vakuutushuijauksella.

- Tyypillinen petostapaus on sellainen, että on ostettu ylivarojen räyhäkäs menopeli. Jos on pienet tulot ja osamaksuerät alkavat olla 500-1500 euroa kuukaudessa, syntyy sellainen yhtälö, joka ei toimi, kun muutenkin pitää elää, sanoo rikostorjunnan asiantuntija Risto Karhunen Finanssialan keskusliitosta.

Maksuvaikeuksia saattaa lisätä vielä kallista korjausta vaativa vika, ja lopulta omistaja päätyy ilmoittamaan auton varastetuksi, kolaroi sen tahallaan tai tuhoaa muuten. Karhunen kertoo, että usein petosta varten tehdään omistajuusjärjestelyjä.

Finanssialan keskusliiton mukaan ajoneuvojen murrot, anastukset ja ilkivalta aiheuttavat vuosittain noin 25-30 miljoonaa euron vahingot.

- Suurin osa on tietysti ihan aitoja vahinkoja. Noin 5-10 prosentin epäillään olevan jollakin tavalla perättömiä ilmoituksia.

Japanilaiset ja Opel varkaiden suosikit

Autovarkauksia tapahtuu Suomessa Karhusen mukaan paljon vähemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Eniten autoja Suomessa vietiin 1990-luvun loppupuolella. Vuonna 1998 varkausluvut romahtivat, kun käynnistyksen esto tuli pakolliseksi uusiin autoihin. Uudempien autojen anastamiseen tarvitaan yleensä avain.

-Ihmiset alkavat myös vihdoin ymmärtää, että kannattaa itse tyhjentää autonsa. Se on se paras lääke, Karhunen toteaa.

Useimmiten varkauden kohteeksi joutuu yli kymmenen vuotta vanha auto, jossa käynnistyksen estoa ei ole. Vorot suosivat kaikkia automerkkejä. Varastetuimpia autoja ovat Nissan, Mazda, Toyota, Honda ja Opel, sillä niitä on Suomessa eniten.

Suurten kaupunkien ongelma

Anastettuja autoja käytetään muun muassa ryöstökeikoilla ja varastetun tavaran kuljettamiseen. Osa autoista menee varaosiksi. Useimmiten auto löytyy parin kolmen päivän päässä hylättynä esimerkiksi parkkipaikalta.

- Yleensä autot hylätään ajokunnossa. Tuhoaminen herättäisi vain huomiota, rikosylikonstaapeli Aaltio sanoo.

Autovarkaudet ovat etupäässä pääkaupunkiseudun ja muiden suurten kaupunkien ongelma. Autoja anastetaan kaikenlaisilta paikoilta.

- Esimerkiksi isommat parkkipaikat ovat aika tyypillinen paikka, josta autoja viedään, Aaltio sanoo.

Hänen mukaansa varkauden voi estää pienilläkin toimilla, esimerkiksi ottamalla arvotavarat mukaan, kun poistuu autosta, tai käyttämällä rattilukkoa.

- Kohteita on niin paljon, että varkaan on helpompi ottaa se viereinen auto, jossa ei ole rattilukkoa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.