Taloussanomat: Myyjiä hiostetaan lisämyynnin kasvattamisella

Yhä useammat kaupat odottavat myyjiensä tuputtavan lisäostoksia asiakkaalle. Taloussanomien mukaan myyjien tehtäviin kuuluu jo lähes joka kaupassa niin sanotusta lisämyynnistä huolehtiminen.

Palvelualojen ammattiliiton lehden mukaan työilmapiiri kärsii monessa kaupassa ilmiön takia. Lisämyynnillä tarkoitetaan sitä, että myyjä tarjoaa aktiivisesti asiakkaalle lisää ostettavaa; esimerkiksi kenkien kylkeen tarjotaan sukkia tai muita kampanjatuotteita.

Tuputtamisesta on monen myyjän mielestä tullut jo hallitseva osa kaupankäyntiä. Usein kaupoilla on myös vaatimuksia lisämyynnin suhteen, joiden mukaan myyjän on myytävä oheistuotteita tietty määrä päivässä.

- Jokaisen työntekijän on parinsa kanssa keksittävä "päivän tuote", joka on määrätty tarjottavaksi jokaiselle kassalle tulevalle asiakkaalle, kertoo Anttilan myyjä Pam-lehdessä.

Lehti kertoo myös Shellin kampanjasta, jossa jokaiselle bensan tankkaajalle piti tarjota kiillotuspesua 15 euron hintaan tai muuten asiakas saa pesun ilmaiseksi. Asiaa seurattiin häpeälistalla, johon merkittiin jokaisen myyjän antamat ilmaiset pesut ja liikkeen sen vuoksi menettämät eurot.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.