Tehy: Hoitotakuussa unohdettiin henkilöstö

Maaliskuun alusta voimaan tullut terveydenhuollon hoitotakuulaki on henkilökunnan työolojen osalta toteutettu puutteellisesti.

Terveydenhoitolan henkilöstöä edustavan Tehyn tutkimuksen mukaan ongelmia on ollut tiedon saamisessa ja koulutuksen puutteissa.

Selkeät ohjeet tulisi pikaisesti saada myös valtakunnallisen tason ohjeistukseen, jonka pohjalta mm. vastuukysymyksiä ratkotaan. Hoitohenkilökunta kaipaa pelisääntöjä tilanteisiin, joissa heille siirretään esimerkiksi lääkäreille kuuluneita tehtäviä. Yllättävät tilanteet vaikuttavat myös potilaiden oikeusturvaan.

Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola (kok.) vaatii, että työnantajan tulee varmistaa että työntekijä saa riittävän koulutuksen ja osaa uudet tehtävät.

Laitinen-Pesolan mukaan puutteita on myös yhteistoimintalain noudattamisessa, vaikka siitä olisi jo selkeät säännötkin.

-Sairaaloissa ja terveyskeskuksissa henkilöstön tehtäviä on muutettu paljolti kahdenvälisin sopimuksin, vaikka uudistukset vaikuttavat useimmiten koko yksikön toimintaan.

Tehyssä ihmetellään huonoa valmistautumista, koska kyseessä on yksi terveydenhuollon suurimmista muutoksista vuosikymmeniin.

-Herää kysymys, kertooko tämä huonosta johtamisesta.

Laitinen-Pesola arvioi uudistuksen käynnistyneen alkuvaiheen puutteista huolimatta kuitenkin myönteisessä hengessä. Tehy suhtautuu hankkeeseen myönteisesti, mutta edellyttää että puutteet korjataan.

Tehtävien muuttumisesta on sovittu vain suullisesti

Tehyn selvitys perustuu 186 ammattiosastolta saatuihin arvioihin. Edustettuna on 45 sairaalaa ja lähes puolet maan 270 terveyskeskuksesta.

Tehyn työvoimapoliittisen asiamiehen Kirsi Markkasen mukaan työnjaon muutoksia ei ole juurikaan käsitelty yt-menettelyssä tai sovittu kirjallisesti.

-Perusterveydenhuollon vastaajista puolet ilmoitti, että työnjaosta on sovittu vain suullisesti.

Myös lisäkoulutus on melko vähäistä ja tapahtunut omalla työpaikalla.

Henkilökunnalle tiedottaminen kyselyn mukaan ollut sattumanvaraista ja uudistuksesta on keskusteltu lähinnä kahvipöydissä.

Tehyssä vaaditaan, että uusien tehtävien tulee näkyä myös palkassa. 39 prosenttia erikoissairaanhoidon edustajista kertoi muutosten nostaneen palkkaa. Perusterveydenhuollossa heitä oli 22 prosenttia.

Hoidon saanti on nopeutunut

Hoitotakuu on ammattiosastojen mielestä käynnistynyt kuitenkin melko hyvin. Perusterveydenhuollossa noin 75 prosenttia vastaajista arvioi, että ei-kiireelliseen hoitoon liittyvä hoidon tarpeen arviointi toteutuu lain vaatimassa kolmessa päivässä.

Uusi laki edellyttää, että terveyskeskukseen pitää arkisin virka-aikana saada yhteys heti. Sairaanhoitajat antavat yhä useammin puhelimitse ensineuvot sairauden hoitoon.

Erikoissairaanhoidon arviointiin potilaan pitää päästä kolmessa viikossa ja hoito on järjestettävä kuudessa kuukaudessa.

Hallitus päätti kansalliseen terveyshankkeeseen kuuluvasta hoitotakuusta vuonna 2002, josta lähtien sairaanhoitopiireillä on ollut aikaa valmistautua uudistukseen.

(MTV3-STT)

(Kymmenen uutiset 12.04.2005)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.