Teiden maksuvyöhykkeiden pelätään eriarvoistavan suomalaisia

Monet liikennevaliokunnan jäsenet pelkäävät maksuvyöhykkeiden eriarvoistavan suomalaisia. Ministeriön työryhmä on esittänyt, että taajaan asutuilla alueilla tienkäyttömaksu olisi 6,8 senttiä ja harvaan asutuilla alueilla 3,4 senttiä kilometriltä.

STT kysyi liikennevaliokunnan jäseniltä heidän kantojaan maksuvyöhykkeisiin. Useimmat vastanneista pitävät rajanvetoa kahden eri maksuvyöhykkeen välillä hankalana.

Janne Sankelon (kok.) mielestä ei voida vain päättää, että toisella puolella rajaa verotus on kireämpää kuin toisella. Mikko Alatalo (kesk.) on huolissaan maaseudun asukkaista, jotka putoaisivat rajan kalliimmalle puolelle.

Oras Tynkkynen (vihr.) ja Markku Eestilä (kok.) muistuttavat, että kyseessä on vasta karkea malli. Tynkkynen, Ari Torniainen (kesk.) ja Mirja Vehkaperä (kesk.) kaipaavat useampia maksuvyöhykkeitä.

– Täytyy miettiä, pitäisikö ottaa huomioon, milloin ajetaan. Jos ajaa esimerkiksi ruuhka-aikaan, maksu olisi korkeampi ja muulloin alhaisempi, Tynkkynen sanoo.

Ari Jalosen (ps.) mielestä tällaiset "ohjailuajatukset" pätevät ainoastaan pääkaupunkiseudulla. Jukka Kopra (kok.) ei tue maksuvyöhykkeitä.

– Keskittäisin tarmoni muunlaisen käyttömaksun suunnitteluun kuin tällaiseen alueittain vaihtelevaan järjestelmään, Kopra sanoo.

Suna Kymäläisen (sd.) mielestä nykyinen autovero kohtelee jokaista autoilijaa tasa-arvoisesti. Eila Tiainen (vas.) arvioi jaon herättävän ristiriitoja.

Thomas Blomqvist (r.), Johanna Ojala-Niemelä (sd.), Reijo Tossavainen (ps.), Raimo Piirainen (sd.) ja Merja Kuusisto (sd.) eivät halunneet kommentoida.

(MTV3–STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.