Terveyssuositukset haasteellisia suomalaisille

Maailman syöpätutkimusrahasto (WCRC) ja Yhdysvaltain syöväntutkimuslaitos (AICR) raportoivat viime syksyllä lihavuuden, ravitsemuksen ja fyysisen aktiivisuuden merkityksestä syövän synnyssä ja ehkäisyssä.

Ravitsemustieteiden dosentti Mikael Fogelholm sanoo MTV:n Huomenta Suomessa, että uusissa syövänehkäisysuosituksissa painotetaan normaalipainon säilyttämistä läpi elämän, säännöllistä liikuntaa, kasvisten ja hedelmien runsasta käyttöä sekä punaisen lihan käytön rajoittamista.

Painonhallinta on tärkeää syövän ehkäisyssä

Lihavuus on nyt nostettu esille usean syöpämuodon vaaratekijänä: lihavuus suurentaa paksu- ja peräsuolen syövän, vaihdevuosien jälkeen ilmaantuvan rintasyövän, kohdun limakalvosyövän, haimasyövän ja munuaissyövän vaaraa.

Lisäksi on todennäköistä, että lihavuus suurentaa virtsarakon syövän, mutta toisaalta taas pienentää ennen vaihdevuosia ilmaantuvan rintasyövän vaaraa.

Ymmärrys lihavuuden ja syövän yhteyksistä on vahvistunut kymmenessä vuodessa, sillä aiemmassa raportissa ainoastaan näyttöä lihavuuden aiheuttamasta suurentuneesta kohdun limakalvosyövän vaarasta pidettiin vakuuttavana.

WCRC:n raportin mukaan jo normaalipainon ylärajaa (painoindeksi 25) lähestyttäessä syövän riski suurenee.

Dosentti Fogelholm muistuttaa, että painoindeksi 25 ei ole vielä raja lihavuuteen, vaan silloin puhutaan liikapainosta. Reippaasti yli puolella suomalaismiehistä indeksi on kuitenkin yli tämän rajan.

Paneeli suosittelee, että 21 vuoden iässä painoindeksi olisi alle 22 ja ettei painoindeksi suurenisi iän myötä yli 25:n.

Tämä on monelle nykysuomalaiselle epärealistista, sillä esimerkiksi Terveys 2000 -tutkimuksessa yli 30-vuotiaista 62 %:lla oli painoindeksi yli 25. Näin tiukan painosuosituksen yleistä esittämistä voi muutenkin pohtia: vaikka syöpään sairastavuudessa tiukat rajat olisivat ehkä perusteltuja, on ihannepainoindeksi muut kuolinsyyt huomioiden jopa hieman yli 25 - edellyttäen että paino pysyy tasaisena iän karttuessa.

Lisää liikuntaa ja kasviksia, vähemmän punaista lihaa

Jos WCRF:n raportin painonhallintasuositus on vähintäänkin haastava, tarjoaa raportti tämän rinnalle lohduttavaa tietoa: lihavuuden aiheuttamaa suolistosyöpien ja rintasyövän vaaraa voi pienentää myös terveillä elintavoilla, riippumatta painonhallinnan onnistumisesta.

Runsas fyysinen aktiivisuus pienentää peräsuolisyövän vaaraa ja punaisen lihan käytön rajoittaminen taas pienentää yleisesti suolistosyöpien vaaraa.

Lisäksi on todennäköistä, että fyysinen aktiivisuus pienentää rintasyövän ja ravintokuitu, maitotaloustuotteet ja vihannekset suolistosyöpien vaaraa.

Fyysistä aktiivisuutta koskeva WCRF:n suositus on samankaltainen kuin mitä esimerkiksi Suomessa ns. liikuntapiirakan avulla on esitetty.

Vähimmäissuositus on puoli tuntia reipasta kävelyä päivittäin tai kolmesti viikossa noin puoli tuntia hikiliikuntaa. Kunnon parantuessa kannattaisi liikkua perussuositusta enemmän.

WCRF:n suositus (yksilöillä yli 400 g/vrk) on suomalaisille haasteellinen: vuoden 2002 Finriski-tutkimuksessa aikuisten kasvisten ja hedelmien käyttö yhteensä oli vain hieman päälle 300 g/vrk.

Painonhallinnan ja syöväntorjunnan ravitsemuksellisena peruspilarina voidaan siis pitää vihannesten ja hedelmien syömistä monta kertaa päivässä - mieluiten joka aterian yhteydessä.

Punaisen lihan käyttöä paneeli suosittelee rajoitettavaksi alle 500 grammaan viikossa.

Fogelholm suositteleekin, että nautaa, sikaa, lammasta tai riistaa saa pääateriana syödä korkeintaan joka toinen päivä. Tähän ohjeeseen vakavasti, sillä punaisen lihan käytön rajoittaminen on yksi tapa vähentää lihavuuden aiheuttamaa suurentunutta suolistosyöpien vaaraa.

Lisäksi lihan vähäisempi syöminen on suositeltavaa myös ympäristöekologisesta näkökulmasta.

Joulupossua tai pääsiäislammasta ei tarvitse tämän ohjeen perusteella jättää syömättä.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.