Tiehallinto moittii Tieliikelaitosta Loimaan turmapaikan hoidosta

Tiehallinto moittii Tieliikelaitosta Loimaan onnettomuuspaikan huonosta tienhoidosta. Yksi liikennevahinkojen tutkijalautakunnan jäsen puolestaan pitää mahdollisena, että onnettomuuteen vaikutti roudan rikkoma tien pinta.

Tiehallinto arvostelee julkistamassaan tiedotteessa Tieliikelaitosta Loimaan onnettomuuspaikan tienhoidosta. Tiehallinnon mukaan tienhoitotoimet olivat onnettomuutta edeltävinä tunteina vähäiset ja eivätkä riittäneet vaaditun laadun saavuttamiseen.

Tiehallinnon mukaan tienhoitotoimien vähäisyys johtui urakoitsijan tekemistä arvioista. Urakoitsija on Tieliikelaitoksen Turun ja Porin palveluyksikkö. Urakoitsijan arviot olivat perustuneet säätietoihin ja alkuillasta tehtyyn tien tarkastukseen. Tiehallinnon mukaan urakoitsijan kalusto olisi riittänyt tilanteen hoitamiseen.

Suunnittelupäällikkö Olli Penttinen Tiehallinnosta kertoi illalla STT:lle, että Loimaan onnettomuuspaikka oli suolattu ja aurattu perjantaina noin kello 17. Onnettomuus tapahtui noin kello 22.30. Alustavien tietojen mukaan turmapaikalla oli tuolloin lunta ja sohjoa kymmenkunta senttiä.

Tiehallinnon ohjeiden mukaan lumen paksuus ei olisi saanut ylittää neljää senttiä. Penttisen mielestä lumisohjo olisi pitänyt aurata illan kuluessa tieltä pois.

- Sinne oli kertynyt enemmän lunta kuin mitä oli luultu. Yksi aurauskerta olisi ollut tarpeen, Penttinen totesi.

Tiehallinnon selvitysten mukaan Loimaan turma sattui tilanteessa, jossa voimakas jatkuva lumisade kohdistui varsin kapealle alueelle Varsinais-Suomesta koilliseen kohti Hämettä. Säätutkahavaintojen mukaan lumisateen kertymä onnettomuutta edeltävänä kuuden tunnin aikana oli 5-10 senttiä. Tiehallinnon mukaan tämän suuruinen lumisade ei ole erityisen poikkeuksellinen. Tiehallinnon ohjeiden mukaan tilanne olisi ollut poikkeuksellinen, jos kuuden tunnin aikana olisi satanut lunta yli kymmenen senttiä.

Perjantai-iltana valtatie 9:llä sattuneessa kahden auton yhteentörmäyksessä kuoli seitsemän ihmistä. Keliolot saattoivat vaikuttaa onnettomuuden syntyyn. Myös tien päällystevauriot ovat saattaneet vaikuttaa kuolonkolariin. Varsinais-Suomen liikennevahinkojen tutkijalautakunnan liikennetekninen jäsen pitää mahdollisena, että yhtenä syynä on ollut roudan rikkoma tien pinta:

- Silloin yöllä havaittiin, että päällysteessä on vaurioita ja sohjon seasta niitä harjattiin esiin. Siellä oli noin 70-80 metrin etäisyydellä Opelin tulosuunnasta viisi päällystevauriota, missä ensimmäinen päällystekerros noin 4 senttimetrin syvyydeltä oli irronnut. Lähdemme todennäköisesti tiistaina uudestaan turmapaikalle mittaamaan. Meitä on kolme liikenneteknistä tutkijaa ja me pidämme mahdollisena, että tien päällystevauriot voivat olla merkittävä syy siihen, että Opel on lähtenyt heittelehtimään, kertoo V-S:n liikennevahinkojen tutkijalautakunnan liikennetekninen jäsen Antti Kärki.

(MTV3-STT)

(Kymmenen uutiset 23.01.2005)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.