Tiehöylä harvinaistuu lumitöissä

Pitkät, keltaiset ja voimakkaat lumenaurauskoneet eli tiehöylät tai tiekarhut alkavat siirtyä pikkuhiljaa historiaan. Syy kehitykseen on koneiden kallis hinta ja pitkä seisotusaika.

Tiehöyliä on käytetty vuosikymmenet taistelussa ajoväylien jäätyneitä tienpohjia ja sohjoa vastaan, mutta tätä nykyä työt hoidetaan kevyemmällä ja monikäyttöisemmällä kalustolla.

Maanteillä höylän paikan on ottanut kuorma-auto, johon kiinnitetään aurausterä lumen puskemista varten.

Viisitoista vuotta sitten Tieliikelaitoksella eli nykyisellä Destialla oli käytössään 200 tiehöylää. Nyt niitä on enää muutamia kymmeniä.

- Höylä on aika kallis investointina, ja sen käyttöaika vuodessa on rajallinen. Ja kun kilpailutamme kunnossapitourakoita, on tarjolla myös höyläyspalveluita edullisempia, kevyemmällä kalustolla tehtäviä työpalveluita, sanoo Destiasta infrastruktuurin hoidon johtaja Kalevi Katko.

Destia aikoo myös myydä nykyisen parinkymmenen höylän kalustostaan kymmenkunta laitetta.

Valmistaja: Höylistä ei kannattaisi luopua

Suomen ainoalla tiehöylävalmistajalla, Kiteellä sijaitsevalla Veekmasilla painetaan pitkää päivää, vaikka höylien kysyntä on Suomessa hiipunut.

Vuonna 2010 Veekmas sai ainoastaan yhden tilauksen Suomesta.

Koneilla on kuitenkin kysyntää ulkomailla, varsinkin Afrikassa, missä niitä tarvitaan kaivostöihin sekä tietöihin.

Suomalaisten intoa luopua höylistä Veekmasin johtaja Esa Halttunen pitää silti käsittämättömänä.

- Suomi on ja tulee olemaan talvinen maa. Ei täältä höylät mihinkään häviä, ne vaan ajetaan romuksi ja sitten tulee kiire niitä valmistaa.

Toisaalta Destian myytävinä oleville höylille varteenotettavin ostajaehdokas on nimenomaan Veekmas oy, jolla on parhaat edellytykset korjata laitteet ja myydä ne eteenpäin ulkomaille.

Etelän lumisota kaipaa höyliä

Höyläyksen perään ovat viime aikoina huudelleet varsinkin pääkaupunkiseudun autoilijat, jotka ovat ajaneet joulukuussa lumen tukkimia ajoratoja.

Helsingin lumitöitä hoitavan, palvelutuottaja STARAn vastaavan työnjohtajan Seppo Ilvosen mukaan vallitseviin oloihin nähden tiehöylien määrä on liian vähäinen.

- Sanoisin näin, että yksi tiehöylä lisää Etelä-Helsingin kaduille ei tekisi ollenkaan pahaa.

Helsingin kaupungilla on käytössään kaikkiaan15 tiehöylää ja tarvittaessa muutama alihankintana töihin tuleva. Takavuosina määrä oli tuntuvasti isompi.

Syy kaluston vähenemiseen on sama kuin muuallakin eli laitteen korkea hinta ja pitkä seisotusaika.

Etenkin etelässä luotetaan teiden suolaukseen aina kun se lämpötilan puolesta järkevää.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.