Tienvarsimainontaan yhtenäiset ohjeet

Kirjavaksi paisunutta tienvarsimainontaa yritetään suitsia yhtenäisillä ohjeilla. Alan käsikirjaan päädyttiin, koska erilaisia - usein laittomia - mainoksia on tien varsilla tuhansittain.

Kuntaliitto ja Tiehallinto ovat yhteistyössä laatineet tienvarsimainonnalle käsikirjan. Mainontahan on luvanvaraista.

-Rakennusvalvontaviranomaisten kautta tämä homma hoituu ja sitten kun mennään asemakaava-alueen ulkopuolelle, haja-asutusalueelle niin silloin ympäristökeskukset myöntävät poikkeuslupia, kertoo diplomi-insinööri Keijo Pulkkinen Tiehallinnosta.

Suomessa lasketaan olevan taajamien ulkopuolella noin 3500 tienvarsimainosta, joista noin 3/4 on luvattomia. Taajamissa mainoksia on vielä moninkertainen määrä lisää. Mutta minkälainen on sitten suositeltava tienvarsimainos?

-Pyrittäisiin siihen, ettei auton kuljettajan mielenkiintoa liiaksi vietäisi pois varsinaisesta tieliikenteestä, että säilysi näissä virallisissa liikenneohjausmerkeissä ja muun liikenteen seuraamisessa, Pulkkinen sanoo.

-Lappi on hyvä esimerkki siitä, että siellä on paljon pieniä yrittäjiä, joiden yritys saattaa sijaita kaukana päätiestä ja niillä on tarve tiedottaa, markkinoida sen yrityksen toiminnasta tienvarressa. Kyllä me pyrittiin tuohon käsikirjaan jonkin verran joustoa siihen asiaan hakemaan, hän jatkaa.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 29.11.2002)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.