Tsunamin uhrit toivoivat viranomaisilta nopeaa apua

Tsunamista selvinneet toivoivat, että viranomaiset ottaisivat oma-aloitteisesti yhteyttä onnettomuuteen joutuneisiin, sillä ihminen ei itse osaa arvioida omaa tilannettaan ja mahdollista avuntarvettaan.

Stakesin tekemän kyselyn mukaan monet tsunamionnettomuudesta selvinneet suomalaiset toivoivat viranomaisilta nopeaa apua ja oma-aloitteisuutta avun tarjoamisessa. He toivoivat myös, että viralliset auttajat seuraisivat aktiivisesti kriisiin joutuneiden vointia jonkin aikaa.

Stakes selvitti kyselytutkimuksella Kaakkois-Aasian tsunamialueelta vuodenvaihteessa 2004-2005 evakuoitujen kohtaloa. Noin neljännes vastaajista oli hakenut oma-aloitteisesti apua kotiinpaluun jälkeen. Viranomaiset olivat ottaneet aktiivisesti yhteyttä 54 prosenttiin vastaajista. Näistä 88 prosenttia koki viranomaisen aktiivisen yhteydenoton erittäin tai melko myönteisenä.

Lähes kolmannes vastaajista kärsi vielä kyselyn vastaamishetkellä eli 1,5 vuotta onnettomuuden jälkeen yleisestä psyykkisestä kuormittuneisuudesta ja ahdistuneisuudesta. Näiden oireiden voimakkuus oli suoraan yhteydessä paikan päällä koettujen tapahtumien poikkeuksellisuuteen. Vastaajista 11 prosenttia ilmoittikin tarvitsevansa vastaushetkellä psykososiaalista apua tai tukea.

Puhuminen auttaa

Lähes viidennes vastaajista oli käyttänyt terveyspalveluja mielenterveydellisten ongelmien vuoksi viimeisen vuoden aikana. Onnettomuudesta selviytymistä olivat edistäneet palveluiden käytön lisäksi muun muassa puhuminen ja kuulluksi tuleminen, vertaistuki ja uusi matka alueelle. Parhaina tukijoina mainittiin oma perhe, sukulaiset, ystävät ja työtoverit.

Kyselyyn vastanneet tekivät ehdotuksia myös kriisityön kehittämiseksi. Vaikka viranomaisten tarjoama nopea ja oma-aloitteinen apu oli ollut välttämätön, vastanneiden mielestä tulisi varautua myös pitkäaikaiseen avuntarpeeseen. Myös kriisityön koordinaatio, vastuutus ja toimintavalmius vaatisivat jämäköittämistä ja lakisääteisen perustan tarkistamista. Lisäksi lähetystöjen ja matkatoimistojen henkilökunnan valmiutta toimia oikein kriisin sattuessa olisi jatkossa parannettava.

Stakes selvitti tsunamionnettomuuteen joutuneiden vointia ja palvelujen käyttöä sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta. Tietoa kerättiin kyselylomakkeilla ja puhelinhaastatteluilla, mutta myös kansallisista rekistereistä. Kysely lähetettiin hieman yli 2 000 henkilölle. Siihen vastasi 745 henkilöä.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.