Tsunamiuhrien omaiset yhtyvät viranomaisten arvosteluun

Tutkijoiden mukaan viranomaisten valmius auttaa suomalaisuhreja oli puutteellinen, ja myös tiedonkeruu ja tiedottaminen ontuivat pahasti. Uhrien omaiset ovat samoilla linjoilla.

Aasian luonnonkatastrofissa kuolleiden omaiset ovat esittäneet ulkoministeriötä kohtaan voimakasta kritiikkiä jo ennen virallisen raportin julkistamistakin.

Tänään julkaistun raportin kriittinen sävy saa hyväksyvää ukea esimerkiksi helsinkiläiseltä Dan Kantorilta, joka lähti Thaimaahan 27. joulukuuta etsimään veljeään ja tämän perhettä. Veli löytyi loukkaantuneena sairaalasta, mutta hänen perheensä menehtyi.

- Kritiikki on ollut ihan paikallaan. Ulkoministeriö olisi voinut toimia nopeamminkin, siihen oli kaikki edellytykset. Se, miksi hukattiin vuorokausi aikaa, johtui virheistä, ymmärtämättömyydestä ja suoranaisista mokista, Kantor kritisoi.

Kantor ja muut omaiset kritisoivat erityisesti sitä, että ulkoministeriön kriisipuhelimiin annetut tiedot eivät kulkeneet eteenpäin. Tämä käy ilmi myös raportista.

- Perheestämme pari-kolme henkilöä pääsi lopulta puhelimella läpi ulkoministeriöön. Jokaiselle tuli sellainen tunne, että asiat sai kertoa uudestaan. Siinä vain pohdittiin, että noteerataanko tietoja mitenkään. Loppujen lopuksi kävi ilmi, ettei sitä sitten noteerattukaan.

Kantor oli pitkiä aikoja thaimaalaissairaaloissa veljensä seurana. Hän seurasi suomalaispotilaiden tilannetta läheltä. Suomalaista hoitohenkilökuntaa ei Kantorin mukaan ollut tarpeeksi.

- Huvitti, kun raportin julkistamistilaisuudessa sanottiin, että 30. joulukuuta paikalla oli 60 hoitohenkilökunnan edustajaa. Sehän oli neljä päivää tapahtuman jälkeen! Suurin osa suomalaisista oli jo tässä vaiheessa evakuoitukin. Suomalaista hoitohenkilökuntaa olisi tarvittu esimerkiksi Takua Pan sairaalassa, mutta heitä ei ollut. Heitä ei ollut missään nimessä tarpeeksi kriittisillä ja tärkeillä hetkillä, Kantor sanoo.

Kansalaiset selättivät viranomaiset tsunamitiedoilla

Jani Holland lähti Suomesta Thaimaahan joulukuussa heti katastrofista kuultuaan. Hän oli huolissaan tuhoalueella olevista ystävistään ja sukulaisistaan. Paikan päällä hän liittyi verkostoon, joka kiersi muun muassa alueen sairaaloissa etsimässä suomalaisia uhreja.

Holland menetti tsunamissa lukuisia tuttaviaan. Hän odottikin mielenkiinnolla keskiviikkona julkaistua selvitystä pelastustoimista. Ensivaikutelma oli ristiriitainen.

- Kaikki kunnia tutkintalautakuntaa kohtaan, mutta olin hieman tyytymätön kritiikin määrään. Kyllä se tiedotus täällä Suomen päässä oli, jos käytetään mietoja sanoja, lähinnä katastrofaalista, Holland muistelee ensimmäisiä päiviä tuhon jälkeen.

Ulkoministeriön puhelinpalvelu tukkeutui heti alkuunsa. Lisäksi ministeriön nettisivut pysyivät hiljaa.

- Siellä ei ollut mitään. Tästä epävirallisen virallisesta sukellus.fi-sivustosta tuli tällainen omarakenteinen tietolähde, mitä vapaaehtoiset päivittivät. Jos tällaiselle sivustolle tulee 300 000 iskua päivässä, niin minkälainen on ollut ihmisten tiedontarve ja hätä täällä Suomessa, Holland kysyy.

Aasian tsunamionnettomuuden alkuvaiheissa Suomen kansalaisten ja viranomaisten tiedot eivät kohdanneet, muistelee puolestaan eri tahoilta saamiaan viestejä MTV3:n ulkomaankirjeenvaihtaja Kari Lumikero.

Vaikka Lumikeron luottamus meni silloin ulkoministeriöön, hän lähti onnettomuuspaikalle ja kertoi ensimmäisenä toimittajana realistisen arvion suomalaisuhrien määrästä.

Thaimaassa ollut sukellusalan yrittäjä Janne Miikkulainen muistelee soittaneensa jo tapaninpäivän iltana Suomen suurlähetystöön kertoakseen pelastuneiden suomalaisten nimiä. Puhelimeen vastannut päivystäjä oli pyytänyt lähettämään tietoja faksilla, jota Miikkulaisella ei ollut.

Miikkulainen lähetti sen sijaan ystävineen tietoja pelastuneista Suomeen, jossa niitä päivitettiin harrastussukeltajien omalle www.sukellus.fi-sivustolle. Tiimi sai myöhemmin ansioistaan valtion tiedonjulkistamispalkinnon.

(MTV3-STT)

(Kymmenen uutiset 15.06.2005)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.