TTL:n tutkija: On suositeltavaa soittaa sairaalle perään

Työterveyslaitoksen erikoislääkäri, teemajohtaja Kari-Pekka Martimo opastaa esimiehiä soittamaan sairauslomalla olevien työntekijöilleen. Martimon mukaan tapa on yleistynyt viime vuosina aivan suositusten mukaisesti.

Martimo korostaa, että yhteydenpito kuuluu asiaan silloin, kun kyseessä on vähän pidempi poissaolo.

– Silloin kun poissaolo pitkittyy, on inhimillisestikin katsoen aiheellista ottaa yhteyttä ja jutella, mitä kuuluu ja miten menee. Niissä yrityksissä, joiden kanssa minä olen ollut tekemisissä, raja kulkee parissa viikossa, Martimo kertoo.

Martimon mukaan ei ole kysymys mistään sen ihmeellisemmästä asiasta kuin yleisestä toisesta välittämisestä.

– Jos ihmisestä ei kuulu esimerkiksi pariin viikkoon mitään tai tiedetään, ettei pysty sairauden vuoksi työtään tekemään, on tärkeää, että esimies olisi yhteydessä ja osoittaisi, ettei ihmistä unohdeta vaikka jäikin sairauslomalle.

Suositukset pitää sairauslomalla olevaan työntekijään yhteyttä perustuvat tutkimuksiin, joiden mukaan yhteyden katkeaminen työpaikalle vaikeuttaa työhön paluuta.

– Suomalaisille, joilla on yleensä korkea työmoraali, tulee sellainen tunne, että ei ne kai minusta kauheasti välitäkään, eikä minun työpanokseni ole mitenkään tärkeä, kun minuun ei olla yhteydessä poissaolon aikana. Tämän väärinkäsityksen oikaisemiseksi on lähdetty suosittelemaan ja kouluttamaan esimiehiä yhteydenpitoon, Martimo kuvailee taustoja.

Ongelma on siinä, että suomalaiset ajattelevat antavansa hienotunteisesti tilaa jättämällä sairastajan rauhassa lepäämään, mutta hienotunteisuus tulkitaan välinpitämättömyydeksi.

– Harvoin ihminen sitä kaipaa, että hänet jätetään yksin ja sen takia näitä yhteydenpitomalleja onkin lähdetty kehittämään.

Kyttäämistä?

Yhteydenpidossa on aina se vaara, että esimiehen soitto voidaan tulkita kyttäämiseksi.

– Flunssan vuoksi alle viikon sairauslomissa ei ole katsottu olevan niin tärkeä olla yhteydessä, vaan sitten kun poissaolo pitkittyy. Pitkänkin poissaolon aikana voidaan soitto kyllä mieltää kyttäilyksi.

Tämän vuoksi esimiesten kouluttaminen onkin ensiarvoisen tärkeää.

– Tapa, miten esimies ottaa asian puheeksi, on hyvin tärkeää. Puhutaan tukemisesta ja välittämisestä, mutta loppujen lopuksi on kysymys siitä, että ollaan ihmisiksi toinen toisillemme, Martimo kiteyttää.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.