Tulehduskipulääkkeiden yhteiskäyttö voi johtaa yliannokseen

Lääkelaitoksen tutkimusjohtaja muistuttaa, että tulehduskipulääkkeiden liikakäyttö voi olla terveydelle vaarallista.

Tulehduskipulääkkeet heikentävät mahan ja suolen limakalvon suojamekanismeja ja lisäävät riskiä verenvuotoon ruoansulatuskanavassa, varoittaa torstaina ilmestyvä Kuluttaja-lehti. Tutkimusjohtaja, professori Erkki Palva Lääkelaitokselta kertoo, että pahimmillaan voi syntyä vuotava vatsahaava.

Tulehduskipulääkkeet kuten Burana vähentävät myös useiden verenpainelääkkeiden tehoa.

Erityisen haitallista on useamman tulehduskipulääkkeen käyttö samanaikaisesti, esimerkiksi ibuprofeenia sisältävän Buranan ja joidenkin flunssan hoitoon käytettyjen asetosalisyylihappoa sisältävien juomien käyttö yhtä aikaa ei ole suotavaa. Esimerkiksi parasetamolin yliannostus on maksalle myrkyllinen. Parasetamolia on esimerkiksi Panadolissa ja Para-Tabs-kipulääkkeissä.

Myös rohdoslääkkeet, joissa on mäkikuismaa, voivat viedä tehoa pois muilta lääkkeiltä kuten monelta hiv-lääkkeeltä.

Kuluttaja-lehdessä muistutetaan, että on erittäin tärkeää lukea myös käsikauppatavarana myytyjen lääkkeiden tuoteselosteet ja noudattaa pakkauksissa olevia ohjeita. Hoitavalle lääkärille on aina kerrottava muiden lääkkeiden, vaikkapa juuri reseptivapaiden kipulääkkeiden käytöstä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.