Tunnista uniapnea ajoissa – voit jättää sille hyvästit

Uniapnean pahenemista voi ehkäistä syömällä terveellisesti ja lisäämällä liikuntaa. Itä-Suomen yliopistossa tehdyn kymmenvuotisen seurantatutkimuksen mukaan taudin paheneminen voidaan ehkäistä elämäntapamuutoksilla suurimmalla osalla ylipainoisista potilaista.

Tutkimuksessa osoitetaan ensimmäistä kertaa selkeästi, että painonpudotukseen pyrkivän elämäntapahoidon vaikutukset säilyvät vuosien ajan. Tutkimusjohtaja, dosentti Henri Tuomilehto kertoo, että jo pienestäkin painonpudotuksesta on merkittävää hyötyä.

– Tässä meidän tutkimuksessa on osoitettu, että hengityskatkot, uneen liittyvä ihmisen olotila ja paino, menevät aivan käsi kädessä. Jo muutaman kilon painonpudotuksella saadaan merkittävää hyötyä uniapnean hoidossa.

Uniapneasta on mahdollista päästä jopa kokonaan eroon, mikäli tauti diagnosoidaan riittävän varhain.

– Uniapneaan on toki olemassa hyviä hoitokeinoja muun muassa ylipainehengityslaitteet ja hammaskiskot, mutta ne eivät sitä tautia paranna, vaan ne ovat oireenmukainen hoito eli ne pitävät taudin kurissa. Jos pystytään puuttumaan tautiin jo varhaisessa vaiheessa, silloin siitä on mahdollista päästä jopa kokonaan eroon, Tuomilehto sanoo.

Moni sairastaa tietämättään

Ongelmana on se, että uniapnean oireita ei tunnisteta. Tautia sairastaa jopa 350 000 suomalaista, valtaosa tietämättään.

– Tyypillinen uniapneapotilas sanoo, että hänellä ei ole nukkumisen kanssa mitään ongelmaa. Hän sanoo nukkuvansa jo ennen kuin saa päänsä tyynyyn ja nukkuvansa helposti 14 tuntia ja siihen päälle vielä parit päiväunet. No siinähän minä sitten totean, että pitäisiköhän siinä unien välissä vähän elääkin, että eihän se ole normaalia elämää, Tuomilehto sanoo.

Uniapneaa sairastavilla on yöllisiä hengityskatkoksia, sitä tiheämmin, mitä vaikeampi sairaus on. Hengityskatkoksia helpompaa on kuitenkin itse huomata taudin muut oireet, kuorsaus ja päiväaikaisen vireystilan lasku.

– Ihmisten ei pitäisi tyytyä siihen, että on väsynyt. Väsymys pistetään usein muun muassa iän piikkiin. Ihmiset sopeutuvat helposti jatkuvaan väsymykseen eivätkä osaa kyseenalaistaa olotilansa epänormaaliutta, Tuomioja toteaa.

Paino alas ja ruokavalio kuntoon

Tuomiojan mukaan uniapneaa vastaan on helppo ryhtyä taisteluun. Hänen mukaansa maalaisjärjellä pärjää jo pitkälle. Painonnousu on tärkein taudin etenemistä vauhdittava tekijä.

– Ihan hyötyliikunta on hyvä ja aktiivinen elämäntapa. Ruokavaliossa kannattaa muistaa suositusten mukaiset ohjeet eli kasvisten lisääminen ja leivosten välttäminen ja pitää ruoka-annokset kohtuullisina. Eli ihan perusjutuilla pärjää, ei siinä mitään ihmeellisiä poppakonsteja tarvita.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että uniapneaoireiden paranemisen myötä myös sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta sekä sydänterveys kohenivat. Tutkimus toteutettiin Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja Itä-Suomen yliopistossa vuosina 2004–13.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.