Tuore tutkimus kertoo: Teen juoja on trendikäs kotoilija

Suomalaiset ovat edelleen kahvinjuojakansaa, mutta yhä useamman mukissa höyryää jo tee.

Tuoreen tutkimuksen mukaan teen juojat edustavat etenkin nuorten aikuisten keskuudessa trendiksi noussutta downshifting-ilmiötä. Ylivoimaisesti suosituimmaksi harrastukseksi teen juojat mainitsevat ”kotoilun”, jolla tarkoitetaan kotona puuhastelua ja itse tekemistä. Teen juontiin liitetään vahvasti myös terveys, hyvinvointi ja itsensä hemmottelu.

Suomalainen on ennakkoluuloton teen ystävä

Valora Trade Finlandin markkinointipäällikkö Hanna Vainio kehuu suomalaisia esimerkiksi englantilaisiin verrattuna laaja-alaisiksi ja ennakkoluulottomiksi teen juojiksi.

– Englantilaiset juovat vahvaa mustaa teetä maidon kera useita kuppeja päivässä. Suomalaiset valitsevat teensä maun ja tuoksun perusteella. Viime aikoina eniten kasvanut tuorekategoria on vihreä tee ja sen erilaiset maustetut versiot.

Suomalaiset juovat vihreää teetä etenkin hyvinvointinsa edistämiseksi. Vihreän teen juojat erottuvat tutkimuksessa muista vastaajista myös luomu‐ ja terveysvaikutteisten tuotteiden käytössä.

Maustettu musta on suomalaisten suosikkitee

Suomessa ja muissa Pohjoismaissa tee juodaan useimmiten kotona.

– Usein kysytään, onko Suomessa tai muissa Pohjoismaissa teekulttuuria ollenkaan. Siihen vastaan, että ehdottomasti on; kasvu on ollut tässä ryhmässä merkittävää viime vuosina. Meidän teekulttuurimme on vain hyvin erilainen kuin monessa muussa maassa. Meillä ei ole teehuoneita, vaan me juomme teemme kotona.

Suomalaiset suosivat edelleen maustettua mustaa teetä. Kaikkien mieluisin laji on pergamotin makuinen Earl Gray. Viime vuosina suomalaisten sydämeen ovat löytäneet myös erilaiset yrttiteet, kuten rooibos.

– Tutkimuksemme mukaan yksi suosituimpia hetkiä nauttia teetä on illalla työpäivän jälkeen. Ja koska rooiboksessa ei ole kofeiinia, sitä voi nauttia illalla huoletta.

Twiningsin teetutkimukseen vastasi tammikuussa 500 20–59-vuotiasta suomalaisnaista. Twinings toteutti tutkimuksen yhteistyössä tutkimusyritys Consumer Compassin kanssa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.