Tuotevalvontakeskus: Oluen hintakilpailu ei hyödytä kuluttajaa

Tuntuvalla alihinnoittelulla kauppa tukee alkoholijuomien kulutuksen kasvua maksamalla hinnaneron omasta taskustaan, arvioi STTV.

Oluen hintakilpailu ei välttämättä koidu kuluttajan parhaaksi, muistuttaa Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus. Alkoholi aiheuttaa tutkitusti terveydellisiä, sosiaalisia ja yhteiskunnallisia haittoja, minkä vuoksi alkoholijuomat eivät ole viraston mukaan soveliaita asiakkaiden sisäänvetotuotteiksi.

Tuotevalvontakeskus uskoo, että tarjoushinnat nostavat jälleen juhannuksena alkoholin kulutusta. Virasto vetoaakin kauppoihin ja panimoihin, jotta ne ymmärtävät vastuullisuutensa oluttarjousten suunnittelussa.

- Mainonnassa ei saa käyttää hyvän tavan vastaisia keinoja. Tuntuva alihinnoittelu merkitsee sitä, että kauppa tukee alkoholijuomien kulutuksen kasvua maksamalla hinnaneron omasta taskustaan, arvioi STTV.

- Hintatarjoukset vetoavat helposti heikoimpiin kuluttajaryhmiin, kuten nuoriin ja alkoholin riskikuluttajiin, viraston ylijohtaja Ilkka Suojasalmi muistuttaa.

Tuotevalvontakeskuksen tehtävänä on valvoa alkoholihallinnon ohjaus- ja valvontaviranomaisena siitä, että alkoholilakia noudatetaan. Se ei kuitenkaan voi puuttua alkoholijuomien hintasäännöstelyyn.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.