Tupakan vieroituslääke voi aiheuttaa hallusinaatioita

Tupakan vieroitukseen tarkoitetun varenikliinin käyttöä ei saa lopettaa liian nopeasti. Oulun yliopiston tutkijat ovat havainneet, että varenikliinilääkityksen pikainen lopettaminen voi aiheuttaa aiemmin psyykkisesti täysin terveelle henkilölle hallusinoosin. Se on kemiallisesti syntyvä psykoosin kaltainen tila, jossa henkilö kokee aistiharhoja.

Varenikliini on melko uusi ja tehokkaaksi havaittu lääke tupakasta vieroitukseen. Lääkkeen teho perustuu osittain siihen, että se sitoutuu samoihin solurakenteisiin kuin tupakan sisältämä nikotiini. Samalla se saa aikaan sen, että tupakointi ei tuo enää mielihyvää ja tupakanhimo vähenee.

Yhdysvaltain lääkelaitos antoi viime vuonna varoituksen siitä, että varenikliinilääkkeen käyttäminen saattaa aiheuttaa vakavia psyykkisiä oireita henkilöille, jotka ovat aiemmin kärsineet psyykkistä ongelmista. Näitä oireita olivat muun muassa mania ja lisääntynyt itsemurhariski. Amerikkalaisten varoitukset perustuivat yksittäisiin mutta toistuviin havaintoihin.

Suomalaiset tutkijat raportoivat nyt ensimmäistä kertaa lääkkeen lopetukseen liittyvistä ongelmista.

Huolellinen seuranta tarpeen

Oulun yliopiston psykiatrian professorin Sari Lindemanin mukaan oululaistutkijoiden varenikliinihavainto muistuttaa siitä, että lääkkeillä voi olla yksilöllisiä, ennustamattomia vaikutuksia. Siksi lääkitysten määräystä, käyttöä ja lopetusta on seurattava huolellisesti.

Lindeman sanoo, että ihmisen "käyttöjärjestelmä" ja sen ohjaus eli aivot pyrkivät pitämään yllä totuttua tasapainotilaa niin hyvässä kuin pahassa. Liian nopeat heilahdukset eivät ole hyvästä.

- On helppo kuvitella, että jos ihminen on pitkässä nikotiinikyllästystilassa ja sitten se nopeasti puretaan kemiallisesti, käyttöjärjestelmä voi mennä sekaisin ja alkaa tuottaa sekavaa materiaalia, Lindeman kuvailee.

Oululaistutkijoiden havainto julkaistiin American Journal of Psychiatry -lehden toukokuun numerossa. Tutkimusryhmään kuuluvat Sari Lindemanin lisäksi Pekka Laine ja Jussipekka Marttila.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.