Turmakopterin lentäjä edelleen kateissa

Turmakopterin toisen pilotin etsintöjä on laajennettu yhä laajemmalle alueelle kopterin hylyn sijaintipaikasta.

Keskiviikkona Tallinnan edustalla mereen syöksynyt suomalaishelikopteri nostettiin meren pohjasta eilen aamulla sen jälkeen, kun kopterista löydetyt 13 uhria oli tuotu pinnalle torstain ja eilisen aikana.

Nosto sujui nopeasti, kun nostoliinat oli saatu kiinnitetyiksi roottorin napaan. Kopterin hylky nousi pinnalle ennen aamuyhdeksää. Sen jälkeen se kuljetettiin noston tehneellä suomalaisella väyläaluksella Seilillä tallinnalaiseen satamaan ja sieltä edelleen Tallinnan lentokentälle, jossa päästiin aloittamaan hylyn tutkimukset.

Nosto-operaatiota lykättiin perjantai-iltana pariin otteeseen.

Kopteriturmaa tutkivan lautakunnan varajohtajan Tonu Aderin mukaan lentäjät onnistuivat hidastamaan kopterin putoamista.

Ader sanoi uutistoimisto BNS:lle, ettei kopteri pudonnut mereen täydellä nopeudella, vaan lentäjät onnistuivat reagoimaan ennen putoamista. Hänen mukaansa kopterin ilmaponttonit olivat avautuneet kopterin pudottua, mutta jostakin syystä ne eivät täyttyneet ilmalla.

Helikopterin omistaneen Copterlinen tietojen mukaan kopterin hätäkellukejärjestelmää ei ehditty aktivoida ennen syöksyä veteen.

Toimitusjohtaja Kari Ljungberg kertoi, että järjestelmään ei ole ehditty laittaa virtaa päälle, minkä jälkeen se vasta olisi voitu laukaista. Ljungbergin mukaan Copterline on saanut tiedot henkilöiltä, jotka ovat mukana kopteriturman tutkinnassa.

Kopterin keulassa oleva hätäkellukepussi on Ljungbergin mukaan tullut esiin taskustaan veteen törmäyksen yhteydessä.

Tutkimusraportti valmis alle kuukaudessa

Onnettomuuden tutkinnasta vastaava Viron talousministeriö järjesti Tallinnassa eilen iltapäivällä tiedotustilaisuuden, jossa kerrottiin, että ensimmäinen tutkimusraportti turmasta valmistuu 10. syyskuuta. Loppuraportin tekeminen kestää vuoden, sanoi talousministeri Edgar Savisaar.

Onnettomuutta tutkivan lautakunnan puheenjohtaja Taivo Kivistik arvioi, että turman syytä on vielä mahdotonta sanoa. Hänen mukaansa mikään ei viittaa terrorismiin, mutta lautakunta tutkii kaikkia mahdollisia syitä.

Copterlinen toimitusjohtaja Ljungberg arvioi hylyn kuvat nähtyään, ettei turma johtunut roottorin lapojen tai pyrstöroottorin ongelmista. Hänen mielestään niiden vuoksi roottorijärjestelmä olisi vaurioitunut ja irronnut kokonaan, mutta kaikki oli kuvissa paikallaan.

Helikopterin kapteenin ruumista ei löytynyt hylystä. Muut 13 uhria tunnistettiin perjantai-iltana ja Viron sisäministeriö julkisti heidän nimensä. Onnettomuudessa menehtyi kuusi suomalaista, neljä virolaista ja kaksi yhdysvaltalaista matkustajaa sekä kaksi suomalaista lentäjää.

Ikkuna vaurioitui yllättävän paljon

Kadonneen kapteenin ruumista etsittiin eilisen aikana sekä meren pohjasta, mereltä että lähiseudun rannoilta. Etsintään osallistuivat suomalainen vartiolaiva Merikarhu, rajavartiolaitoksen Dornier-lentokone ja virolainen meripelastuskopteri sekä virolaisia rajavartijoita. Etsintöjä jatketaan tänään.

Viron talousministeri Edgar Savisaar kertoi, että lentäjän ikkunan havaittiin vaurioituneen enemmän kuin oli arvioitu. Savisaar ei enää sulkenut pois mahdollisuutta, että lentäjä olisi voinut päästä ulos kopterista.

Helikopterin lennon teknisiä tietoja sekä lentäjien välisiä keskusteluja tallentava musta laatikko saatiin pinnalle hylyn mukana. Suomessa ja Virossa ei olelaitteistoa sen tietojen purkamiseen.

Viron syyttäjänviraston syyttäjä Andres Ülviste ilmoitti eilen iltana lehdistölle, ettei suostu mustan laatikon lähettämiseen Yhdysvaltoihin. Ülviste johtaa syyttäjänviraston ja Viron keskusrikospoliisin kopteriturman tutkintaa. Ülvisten mukaan musta laatikko tulisi tutkia muualla, koska kopteri oli valmistettu Yhdysvalloissa. Aiemmin julkisuudessa oli esiintynyt tietoja, joiden mukaan turmakopterin musta laatikko kuljetettaisiin tutkittavaksi Yhdysvaltoihin.

Sää ei vaikuttanut turmaan

Onnettomuuslautakunnan puheenjohtaja Kivistik korosti eilen lehdistötilaisuudessa, ettei säällä ollut vaikutusta kopteriturmaan.

Sää on noussut Virossa keskustelunaiheeksi, koska Tallinnan ja Helsingin välillä kulkevien pikkulaivojen liikenne keskeytettiin turmapäivän aamuna huonon sään takia.

Lisäksi keskusteluissa on kerrottu, että erittäin laadukkaina ja luotettavina pidettyjen Sikorsky-koptereiden käyttö lentävinä matkustusvälineinä viikosta toiseen kuluttaa kopteria enemmän kuin tavalliset pelastustyöt.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.