Tutkija Savon Sanomille: Hallituksen alkoholipolitiikka näpertelyä

Hallituksen yritys suitsia alkoholinkäyttöä mainonnan rajoittamisella on ajanhaaskausta, väittää Helsingin yliopiston dosentti Martti Häikiö päivän Savon Sanomissa.

Poliittista historiaa tutkineen Häikiön mukaan vain saatavuus ja hinta vaikuttavat merkittävästi alkoholin kulutukseen.

– Kaikki muu on näpertelyä, Häikiö sanoo.

Aukioloaikojen rajoittaminen ja keskioluen vieminen takaisin Alkoon purisivat juomiseen paljon mainontakieltoja tehokkaammin.

Hallitus aikoo kuitenkin ensi vuoden alusta kieltää kaiken yleisillä paikoilla tapahtuvan alkoholimainonnan.

Terassikalusteet uusiksi

Ravintoloille uusista säännöksistä voi tulla kallis lasku.

Alalla pelätään, että anniskeluravintoloiden ulkotiloihin joudutaan tekemään uudistuksia. Terassien aurinkovarjot ja tuhkakupit saatetaan esimerkiksi joutua vaihtamaan mainoksettomiin.

– Se on ensinnäkin kallista, ja herää kysymys, onko se tarpeellista, sanoo Matkailu- ja ravintolapalvelut ry:n varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi.

Suuttumusta alalla ovat Aittoniemen mukaan herättäneet myös sisäministeri Päivi Räsäsen vaatimukset ravintoloiden jatkoaikojen poistamisesta ja viina-alennusten kieltämisestä.

– Kun ravintoloiden osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on 10 prosenttia, niin yrittäjät ovat pettyneitä siihen, että kaikki nämä Räsäsen avaukset liittyvät ravintoloihin. Samaan aikaan puistoissa alaikäiset saavat tehdä mitä haluavat, Aittoniemi puuskahtaa.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.