Tutkimus: Hashtagit yleistyivät vaaleissa – ehdokkaat laiskoja tviittaamaan

Sosiaalisen media käyttö on kasvanut vaalikampanjoinnissa. Viesteistä kuitenkin vain alle kymmenen prosenttia on peräisin ehdokkailta itseltään.

Hashtageista on tullut keskeinen kampanjointimuoto myös politiikassa, paljastaa Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tekemä liki 200 000 vaalitwiitin analyysi.

Sosiaalista mediaa näissä vaaleissa selvittävän Digivaalit 2015 -tutkimuksen mukaan keskustelu on kuitenkin keskittynyttä ja jakautunutta.

Äänekkäimmät ehdokkaat löytyvät Helsingin ja Uudenmaan vaalipiireistä, ja poliittiset ryhmät viestivät enimmäkseen keskenään.

Suurin osa viesteistä muilta kuin ehdokkailta

Lähes jokaiselta puolueelta löytyi oma kampanjahashtag - samoin kuin lukuisilta yksittäisiltä ehdokkailta.

Suurimman osan, 91 prosenttia, kaikista vaaleihin liittyvistä viesteistä kirjoittivat kuitenkin muut kuin ehdokkaat eli äänestäjät, etujärjestöt ja median edustajat. Ehdokkaat itse lähettivät vain 16 000 viestiä vaaleihin liittyvillä aihetunnisteilla.

Twitter-tili löytyi kaikkiaan 938 kansanedustajaehdokkaalta, eli vajaat 44 prosenttia ehdokkaista on läsnä Twitterissä. Tutkijoiden mukaan onkin siis liioittelua väittää näitäkään vaalejaTwitter-vaaleiksi, vaikkakin Twitterissä läsnä oli kaksi kertaa enemmän ehdokkaita kuin edellisissä eduskuntavaaleissa.

Twitterissä kunnostautuivat vihreät ja kokoomus

Twitterin käyttö on alueellisesti jakautunutta. Eniten twiittejä lokakuusta vaaliviikon torstaihin saakka lähettivät vihreiden ja kokoomuksen ehdokkaat Helsingin ja Uudenmaan vaalipiireistä.

Verkostoanalyysi #vaalit2015-tunnisteisista twiiteistä ja Instagram-viesteistä paljastaa, että ainakin näissä verkkopalveluissa vaaliviestintä pysyy puoluepoteroissaan. 

Nykyinen pääministeripuolue kokoomus ja vaalivoittaja keskusta erottuvat omana klusterinaan sekä aihepiireinä että keskenään viestivinä toimijoina. Vastaavasti vihreät erottuvat omana keskustelukuplanaan: he ovat aktiivisia Twitterissä ja Instagramissa, mutta enimmäkseen keskenään.

Kolmas selkeä ryhmittymä on puolueista irrallaan: lasten ja nuorten järjestöt ja heidän kampanjahashtaginsa herättivät paljon keskustelua.

Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen Digivaalit 2015 -hanke tutkii verkossa muodostuvaa julkisuutta eduskuntavaalien ympärillä. 

Tutkijat kävivät alustavassa analyysissa läpi yli 175 000 kappaletta 13.11.2014-16.4.2015 lähetettyjä twiittejä, jotka oli merkitty aihetunnisteilla #vaalit2015, #valet2015, #vaalit tai #politiikka tai sisälsivät sanat vaalit, poliitikko, politiikka tai poliitikot. 

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.