Työministeriö yhteistyössä kohutun luettelofirman kanssa

Nettiluetteloyhtiö Directa Oy mainostaa verkkosivuillaan yhteistyökumppaneiksi yrityksiä, jotka eivät omien sanojensa mukaan ole Directan kumppaneita.

Logoillaan Directan sivuilla loistavat muun muassa työministeriö, TietoEnator Oyj, Itella Oyj ja Taloussanomat. MTV:n uutiset kysyi yhtiöiltä ja sivuilla ilmoitetuilta julkisyhteisöiltä kumppanuussuhteista.

- Directa on meille asiakas samalla tavalla kuin 240 000 suomalaista yritystä ja yhteisöä. Eli sen kummemmasta yhteistyökumppanuudesta ei ole kyse, kertoo Itellan viestintäjohtaja Päivi Alakuijala.

Itella on kehottanut Directaa poistamaan yhtiön logon Directan kumppaniluettelosta. Myös Directan verkkosivuilla vanhalla nimellä, WM-datana esitelty Logica on pyytänyt Directaa poistamaan logonsa kumppanien joukosta.

- Directalla ei ole sopimuksen mukaan lupaa käyttää meitä referenssinä, kertoo Heikki Tiainen Logicasta.

Directan kumppanit huolestuivat maineistaan, kun MTV:n uutiset kertoi eilen, että sadat pienyrittäjät ovat raivoissaan Directalle. Syynä on lupausten ja todellisuuden ristiriita ja epäreilu laskutus. Myös Suomen Yrittäjät pitää Directan toimintaa hyvän liiketavan vastaisena. Iso joukko pienyrittäjiä on tehnyt tutkintapyynnön poliisille.

Asiakassuhteessa Directan kanssa

Myös Directan verkkosivuilla mainitut Tdc Song Oy, Silja Line ja TietoEnator kiistävät olevansa Directan kumppaneita. Yhtiöt kertovat, että heillä on asiakassuhde Directan kanssa.

Directan toimitusjohtaja Ville Kompan näkemys kumppanuudesta on toinen.

- Sivulla kerrotaan yleisölle mihin perustuu esimerkiksi yrityksen ja näiden palvelujen tietosisältö. Siis se, mitkä ovat niitä tahoja, joiden kanssa teemme yhteistyötä toimitusprosessimme osalta, Komppa sanoo.

Directa ostaa patentti- ja rekisterihallitukselta rekisteritietoja. Muuulla tavalla tämä rekisteriviranomainen ei ole Directan kumppani. Directa on muun muassa myös myynyt Taloussanomien uutiskirjettä.

- Emme ole irtisanomassa yhteistyötämme Directan kanssa.Tutkimme asian kaikissa rauhassa, Taloussanomien päätoimittaja Juha-Pekka Raeste viestitti tänään.

Directa on pannut sivuilleen Mind On Move -nimisen yhtiön logon. MTV:n uutiset ei tavoittanut Mind On Move:n edustajaa kommenttia varten.

Directan kumppanit huolestuivat

Työ- ja elinkeinoministeriö sen sijaan tekee yhteistyötä kohutun hakemisto- ja yhteystietopalveluja tarjoavan Directan kanssa. Ministeriön ja Directan yhteistyönä on syntynyt mobiiliin työnhakupalvelu.

- Selvitämme yhteistyön edellytyksen. Vaatimuksemme on, että yhteistyötuotteita ei ole sotkettu laaduttomiin yhteyksiin, kertoo työmarkkinaneuvos Kari Rintanen työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Tekes on puolestaan tutkinut Directan tuotekehitystä. Directa on saanut tekesiltä rahaa runsaat 100 000 euroa.

- Kyllä me hyvin huolellisesti katsomme kaikki asiat mitä siellä julkisuuden takana on, toteaa johtaja Hannu Järvinen Tekesistä.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.