Tyrmistyttävä pistotesti: Lähes puolet kaupoista myi alkoholia alaikäiselle

MTV3 Uutisten tekemä alkoholimyynnin pistotesti on karua luettavaa. Koehenkilömme, 16,5-vuotias tyttö sai ostettua alkoholia peräti kahdeksasta kaupasta. Testiin valikoitui 20 satunnaista kauppaa Helsingistä.

Ostetut alkoholit palautettiin välittömästi ostotapahtuman jälkeen myyjälle ja rahat annettiin koehenkilöllemme takaisin.

Esimerkiksi Helsingin Sokoksen Alkossa alaikäiselle myytiin alkoholia, vaikka myymälän ohjeistuksena on, että henkilöllisyystodistus kysytään, jos henkilö vaikuttaa alle 25-vuotiaalta.

Sokoksen Alkon myymäläpäällikkö Erkki Jäntti suhtautuu tulokseen suurella huolella.

– Kyllä tämä on huolestuttava asia. Me olemme katsoneet tapahtuman valvontakamerasta läpi, pitäneet jo yhden kokouksen ja kokoustamme lauantaina uudelleen, miksi näin pääsi käymään. Virhe tapahtui ja me teemme joka päivä töitä sen eteen, että alkoholia ei myytäisi alaikäisille.

MTV3 Uutiset testasi myös Helsingin Forumin Alkon, jossa myyjä ei kuitenkaan suostunut myymään alkoholia alaikäiselle.

– Siinä tapauksessa myyjä toimi oikein, myös Forumin Alkon myymäläpäällikkö Jäntti kertoo.

Alko on myös itse testannut myyntihenkilönsä toimivuutta viime vuosien ajan. Yhtiö on palkannut täysikäisiä nuoria kauppoihinsa salaostajiksi, joiden tehtävinä on raportoida esimerkiksi siitä, kysyttiinkö heiltä henkilöllisyyspapereita ostosten yhteydessä. Tarkoituksena on, että Alkon jokaiseen myymälään menee tänä vuonna salaostaja kahdesti.

– Tällä pyrimme estämään sen, että alkoholia ei myydä alaikäiselle, Alkon palvelujohtaja Kari Pennanen toteaa.

Myyjät välittömästi alkoholikoulutukseen

Alkoholin myynti on kielletty alle 18-vuotiaille. Useissa kaupoissa ostajia varoitetaan vielä siitä, että henkilöllisyystodistus saatetaan kysyä, jos henkilö on alle 25- tai 23-vuotias.

Myös S-market Ympyrätalo oli yksi niistä kaupoista, joka myi alkoholia alaikäiselle koehenkilölle. Marketpäällikkö Arto Hälikän mukaan tapaukseen suhtaudutaan vakavasti.

– Kyllä tämä aiheuttaa toimenpiteitä ja käymme asian läpi. Me olemme kertoneet henkilökunnalle, että ikään pitää kiinnittää huomiota, Hälikkä selvittää.

MTV3 Uutisten alkoholin pistotesti aiheuttaa välittömästi toimenpiteitä myös Helsingin Herttoniemessä sijaitsevassa K-supermarket Hertassa. Kauppa oli yksi kahdeksasta liikkeestä, joka narahti alkoholin myynnistä alaikäiselle.

– Jokainen myyjä suorittaa uudelleen ikärajapassikoulutuksen, jossa myyjille kerrotaan eri tuotteiden ikärajat. Myös siihen annetaan opastusta, miten tunnistaa alaikäiset ostajat, K-supermarket Hertan kauppias Markus Ranne kertoo MTV3 Uutisille.

"Inhimillinen virhe"

MTV3 Uutiset kävi myös Kampin ja Pasilan Lidl-kaupoissa, joissa kummastakin kaupasta olisi lähtenyt alkoholia alaikäisen matkaan. Lidl Suomen toimitusjohtajan Lauri Sipposen mukaan yhtiö suhtautuu asiaan vakavasti.

Hänen mukaansa yhtiön jokainen työntekijä on kuitenkin saanut työsuhteensa alussa koulutuksen alkoholin ostotilanteisiin. Sipposen mukaan ikärajan noudattamisesta tiedotetaan työntekijöille myös tasaisin väliajoin.

Hänen mukaansa kummassakin Lidl-myymälässä tehtiin "inhimillinen virhe".

– Ihmiset tekevät tuhansia ikätarkistuksia päivittäin. Tällaisessa tilanteessa kyseessä on yksiselitteisesti inhimillinen virhe, kun asiakas on ostotestissä arvioitu täysi-ikäiseksi.

– Tapahtunut selvitetään kyseisissä myymälöissä huolellisesti. Saatujen tietojen perusteella ryhdymme tarvittaviin toimenpiteisiin, jotta vastaavaa ei jatkossa tapahtuisi, Sipponen puolustelee.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.