Mainos

Ulkonäön muutos on pitkäaikaissairaalle kova paikka

Sairauden ja lääkkeiden aiheuttama ulkonäön muutos on monille potilaille iso ongelma.

Kuopion yliopistossa tänään tarkastettava väitöstutkimus osoittaa, että potilas saattaa pitää ulkonäön muuttumista, kuten hiustenlähtöä, yhtenä sairautensa raskaimmista puolista.

- Esimerkiksi suurina annoksina käytetty kortisoni saattaa turvottaa ja lihottaa joissakin tapauksissa niin pahasti, ettei henkilöä välttämättä enää tunnista. Muutos on vaikea paikka varsinkin murrosikäisille mutta myös monille aikuisille naisille, kertoo yhteiskuntatieteiden maisteri Heli Kantola.

Tutkimuksen mukaan pitkäaikaisten sairauksien ulkonäkövaikutuksiin ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Potilas tarvitsisi enemmän tietoa sairaudestaan ja tukea.

Kantola tarkasteli väitöstutkimuksessaan vakavan sairastamisen merkitystä elämänkulussa. Esimerkkinä hän käytti autoimmuunisairauteen SLE:hen sairastuneita.

(MTV3 - STT)

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.