Useilta kouluilta puuttuu suunnitelma kiusaamiseen puuttumiseen

Mannerheimin lastensuojeluliiton tekemä kysely osoittaa, että myöskään opettajat eivät osaa aina puuttua kiusaamistilanteisiin.

Kiusaamista esiintyy yhä laajalti kouluissa ja joka kymmenettä oppilasta on kiusattu. Näin siitä huolimatta, että koulujen opetussuunnitelmien yhteyteen pitäisi laatia erillinen toimintamalli kiusaamiseen puuttumisesta ja sen ehkäisystä.

Käytännössä tällainen suunnitelma puuttuu lähes joka toiselta koululta.

Mannerheimin lastensuojeluliiton tekemä kysely osoittaa myös, että kolme neljästä opettajista on viimeisen vuoden aikana joutunut puuttumaan vakavaan kiusaamistapaukseen. Nopean puuttumiseen on syytäkin.

- Koulukiusatuksi tuleminen on oppilaalle iso häpeä, se on yleensä ajallisesti sen verran pitkä prosessi, että kerkiää rakentaa semmoisen kiusatun oppilaan minäkuva, jossa alkaa jo itsekin uskoa asioihin, mitä kiusaajat kertoo. Aletaan kertoa sellaisia tarinoita siitä kiusatusta oppilaasta, joihin kiusattu alkaa itse uskoa, nuorisotyön suunnittelija Reija Salovaara Mannerheimin Lastensuojeluliitosta kertoo.

Kouluilta on jo neljän vuoden ajan vaadittu opetussuunnitelmien yhteyteen liitettävää toimintamallia keinoista, joilla kiusaamiseen puututaan. 40 prosenttia opettajista ilmoitti kyselyssä, ettei heidän koulussaan sellaista ollut.

Vantaan Länsimäen koulussa toimintamalli on laadittu, mutta asia koetaan silti vaikeaksi.

- Osa kiusaamisesta on tosi vaikea havaita, esimerkiksi porukasta pois jättäminen ja tietynlainen ilmeillä viestiminen. Näitä jää helposti havaitsematta mutta niittenkin kohdalla kun saadaan tieto, niin niihin puututaan yhtä lailla, rehtori Tapio Lahtero Länsimäen koulusta kertoo.

Mannerheimin lastensuojeluliiton kyselyyn vastasi yli 400 opettajaa ja yli 5500 oppilasta.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.