Uusi järjestelmä vähentää öljyturman riskiä Suomenlahdella

Suomenlahden tankkeriliikenteen turvallisuutta yritetään parantaa uudella tiedonvaihtojärjestelmällä.

Tankkereita houkutellaan lähettämään reittisuunnitelmansa meriliikennekeskuksen tarkastettavaksi. Vastineeksi aluksille tarjotaan hyödyllistä sää- ja liikennetietoa.

– He saavat reittitiedoista vastineeksi säätietoja, jäätietoja, tietoja tulevasta satamasta. Näitä kehitellään koko ajan lisää, mitkä olisivat arvokkaita tietoja tankkereille. He saavat myös varmistuksen, että heidän reittinsä on viranomaistenkin puolesta turvallinen, kertoo Liikenneviraston meriliikenteen ohjausyksikön päällikkö ThomasErlund MTV3 Uutisille.

Nykyään reittisuunnitelman laatiminen on pakollista, mutta sitä ei tarvitse lähettää mihinkään.

Uusi ENSI-järjestelmä (Enhanced Navigation Support Information) on koekäytössä Nesteen kahdeksalla tankkerilla. Tankkeri Temperan kapteeni Matti Näsi uskoo uuteen järjestelmään.

– Moni viime vuosien läheltä piti -tilanne olisi voitu välttää, jos ENSI-järjestelmä olisi ollut käytössä. Alukset, jotka ovat täällä ensi kertaa tai harvoin, niin heidän liikkeidensä ennustaminen on aiemmin ollut mahdotonta. Tämä järjestelmä tuo siihen suuren parannuksen.

Kaikki tankkerit parempaan valvontaan

ENSI-järjestelmä on kehitetty John Nurmisen Säätiön Tankkeriturva-hankkeessa. Ajatus syntyi vuonna 2007, kun kreikkalainen Propontis-tankkeri ajoi kivelle Suomenlahdella.

– Propontis ajoi suunniteltua reittiä pitkin ja rupesimme miettimään, miten tällaisten turmien riskiä voitaisiin vähentää. Näin alkoi Tankkeriturva-hanke, muistelee projektipäällikkö Mikko Klang John Nurmisen Säätiöstä.

Seuraava tavoite on saada tiedonvaihtojärjestelmä käyttöön kaikille Suomenlahdella seilaaville tankkereille.

– Meidän on saatava myytyä tuotetta asioista päättäville ja ennen kaikkea se, että tuote on täysin ilmainen, herättää epäluuloja. Kiinnostusta on paljon. Isompi ongelma on päästä puhumaan niiden ihmisten kanssa, jotka näistä asioista oikeasti päättävät, kertoo Klang.

Toiveissa on saada ENSI-järjestelmä käyttöön kaikilla noin sadalla Suomenlahdella seilaavalla tankkerilla ensi vuoden aikana.

Vilkas liikenne lisää turmariskiä

Suomenlahden liikenne on niin vilkasta, että tankkerionnettomuuden riski on suuri.

– Meillä on päivittäin Suomenlahdella 10-17 tankkeria ja kokonaisuudessaan 300-500 alusta liikkuu alueella. Helsingin ja Tallinnan välillä risteävää liikennettä on paljon, kuvailee Thomas Erlund.

Usein onnettomuuden syy on inhimillinen virhe. Reittien ennakkotarkastuksella pyritään näiden virheiden vähentämiseen ja tankkeriliikenteen turvallisuuden parantamiseen.

– Erään tutkimuksen mukaan tämän järjestelmän avulla onnettomuusriski pienenee 24 prosentilla. Luku voi olla epätarkka, mutta se on varmaa, että riski pienenee merkittävästi, uskoo Mikko Klang.

– Niin kauan kun öljylaivoja liikkuu, riski on aina olemassa. Sen suuruutta on vaikea arvioida, mutta tällaiset järjestelmät vähentävät riskiä, arvioi kapteeni Matti Näsi.

Toiveissa on, että vähitellen reittisuunnitelmien ennakkotarkastus otettaisiin käyttöön koko Itämerellä - tai jopa kaikilla maailman merillä - ja siitä tulisi pakollinen käytäntö.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.