Vaalikampanjoissa kaupataan taidetta ylihintaan

Kansanedustajaehdokkaiden vaalikampanjoissa kaupataan runsaasti taidetta. Viime eduskuntavaaleissa taidekauppaa ilmoitti käyneensä etenkin moni keskustan ja kokoomuksen ehdokas.

Pelkän taidemyynnin tuotto vaali-ilmoitusten perusteella vaihtelee tuhannesta eurosta liki 40 000 euroon.

Taidekauppa ei ole mikään uusi ilmiö vaaleissa.

Taidemarkkinoita tutkineen taideasiantuntijan Pauliina Laitinen-Laihon mukaan kampanjoissa kaupan kohteena ovat suomalaisten ammattitaiteilijoiden laatuteokset. Taiteilijoiden nimiä hän ei halua listata.

-Se mitä minä tiedän, niin kyseessä ovat arvostettujen taiteilijoiden teokset. Ei mitään huonoa taidetta, vaan laatua, jota on helppo myydä eteenpäin. Tämä on minusta hyvä tapa hankkia rahoitusta, sillä siitä hyötyy myös taide.

Kampanjoissa myytävät teokset ovat myös tyyliltään yleisesti pidettyjä, raflaavia töitä ei näillä markkinoilla juuri tapaa.

Kampanjoissa kaupataan maalauksia, veistoksia sekä grafiikkaa. Laitinen-Laiho nostaa grafiikan suosituimmaksi, sillä sitä voi vedostaa suuria määriä ja se on ehdokkaalle myös edullista ostaa.

Hinta, jonka ehdokas teoksesta lopulta saa, on usein teoksen todellista arvoa suurempi. Laitinen-Laiho arvioi, että tässä kaupassa teoksella on enemmänkin symbolinen arvo.

- Useimmiten taideteoksen hinta moninkertaistuu. Nämä ovat kuitenkin hyviä sopimuksia myös taiteilijalle.

Laitinen-Laiho on kuullut yksittäisistä tapauksista, joissa taiteilija on lahjoittanut ehdokkaalle teoksiaan. Pääasiassa taiteilijat kuitenkin myyvät töitään, ilman mitään poliittista kannanottoa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.