Vaalimaan jono pysyttelee 40 kilometrissä

Vaalimaan rekkaruuhkaa yritettiin tänään purkaa ohjaamalla raskasta kuljetuskalustoa Nuijamaan ja Imatran rajanylityspaikoille. SKAL ehdottaa ratkaisuksi Venäjältä tulevan raskaan liikenteen rajoittamista.

Vaalimaan rajanylityspaikan ennätyspitkät raskaan liikenteen jonot eivät ota talttuakseen.

Vielä illalla rekkajono oli noin 40 kilometriä pitkä ja ulottui Vaalimaalta Haminan itäpuolelle. Päivän mittaan jono lyhentyi vain viitisen kilometriä, Vaalimaan raja-asemalta kerrottiin.

Vaalimaan liikennesumppua on yritetty purkaa ohjaamalla raskasta kuljetuskalustoa Nuijamaan ja Imatran rajanylityspaikoille. Itäisen tullipiirin päällikön Tommi Kivilaakson mukaan liikennettä ohjataan Vaalimaalta toisaalle niin kauan, kun jono Haminaan päin pysyttelee 30 kilometrissä.

Myöhään illalla myös Imatra oli täyttymässä eikä raskaita rekkoja enää ohjattu.

Liikkuva poliisi ohjasi Turusta, Hangosta ja Helsingistä tulevat autojenkuljetusrekat Nuijamaan ja Imatran rajanylityspaikoille.

- Suurin osa raskaiden autojen kuljettajista suhtautui tilanteeseen rauhallisesti. Ongelman muodosti Kotkan satama, jossa on vähän tilaa jäädä odottamaan, kertoi Kivilaakso.

Venäjälle menevä rekkajono Vaalimaalla on viime päivinä ajoittain venynyt yli 50 kilometriin. Rajaviranomaisten mukaan rekkojen kuljettajat joutuvat pahimmillaan odottamaan rajanylitystä jopa yli kaksi vuorokautta.

Ruuhkien syynä Kivilaakso pitää liukasta keliä ja viime viikon lumimyräköitä. Lumimyrskyn jälkien korjaamiseen mennee koko tämä viikko.

Venäjän puolella on paljon rekkoja ojassa, mutta Suomeen päin liikenne sujuu melko normaalisti. Hyvin vaikea taival on Vaalimaan jälkeinen niin sanottu kanavan huoltotie. Tie on erittäin liukas ja kapea.

SKAL:n Sainio rajoittaisi Venäjältä tulevaa liikennettä

Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n toimitusjohtaja Seppo Sainio rajoittaisi Venäjältä tulevaa raskasta liikennettä. Hänen mukaansa perimmäinen syy itärajan raskaan liikenteen ruuhkiin on Suomeen tulevien venäläisten autojen suuri määrä.

Etenkin huonojen keliolojen aikana on Sainion mielestä tärkeää, ettei Suomen puolelle päästetä enempää autoja kuin täältä on mahdollista laskea takaisin rajan yli. Näin voitaisiin välttää Sainion mukaan kymmenien kilometrien jonot rajanylityspaikoilla.

- Lisäksi Suomeen tuleville venäläisille rekoille tulisi asettaa päivämaksu, hän ehdottaa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.