Väitös suosittelee koulun aloituksen varhentamista

6-vuotiaina koulunsa aloittaneiden koulumenestys oli hyvä, kun taas 8-vuotiaana koulunsa aloittaneiden koulumenestys oli merkitsevästi heikompi, kuin muiden samalla luokalla olevien.

Lasten koulunkäynnin aloittamista tulisi ennemmin aikaistaa kuin lykätä. Tällaiseen suositukseen päätyy Jyväskylän yliopistossa valmistunut väitöskirja.

Kasvatustieteen maisteri Maija-Liisa Linnilä tutki erityispedagogiikan väitöstutkimuksessaan kouluvalmiutta, poikkeuksellista koulunaloitusta ja koulun kykyä kohdata eritasoisia lapsia. Väitöskirja tarkastetaan maanantaina.

Linnilä vertaili koulunaloituksen lykänneiden 8-vuotiaiden a aloitusta varhentaneiden 6-vuotiaiden koulumenestystä.

Tulosten mukaan lykkäysvuosi ei parantanut oppimistuloksia, vaan näiden lasten koulumenestys oli merkitsevästi heikompi kuin muiden samalla luokalla olevien. Sen sijaan kuusivuotiaina koulunsa aloittaneilla koulumenestys oli hyvä.

Linnilä päättelee, että oppimaan tulisi päästä juuri niiden, jotka tarvitsevat oppimiselleen eniten tukea ja aikaa. Tästä syystä koulunaloitusta tulee pikemminkin varhentaa kuin lykätä. Koulun tulisi olla valmis ottamaan lapset kypsymään ja saamaan ajoissa tukea vaikeuksilleen.

- Oppivelvollisuus voisi siten koskea jo viisivuotiaiden ikäluokkaa, mutta se ei tarkoita nykyisen ensimmäisen luokan oppisisältöjen siirtämistä yhä nuoremmille vaan leikin ja oppimisen kulttuurista yhdistämistä, Linnilä tiivistää.

Väittelijällä on tutkimustyön ohella pitkä kokemus riskilapsien erityisopettajana ja erityisopettajien kouluttajana. Noin kaksi prosenttia lapsista lykkää ja puoli prosenttia varhentaa koulunaloitusta. Lykkääjistä useimmat ovat loppuvuodesta syntyneitä poikia ja varhain aloittaneet alkuvuonna syntyneitä tyttöjä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.