Vantaalla suunnitellaan automaattitaksijärjestelmää

Kokeilussa rakennettava 3,5 kilometrin mittainen väylä kytkisi aluksi yhteen lentoaseman toiminnot ja kaukopysäköintialueen sekä Technopoliksen teknologiakeskuksen.

Vantaan lentoaseman alueella aiotaan kokeilla automaattitaksijärjestelmää. Nosto- ja siirtoalan kehittämiskeskus TechVilla rakennuttaa Aviapolikseen pilottiradan, mikäli hankkeelle saadaan rahoitusta EU:sta.

Kokeilussa rakennettaisiin 3,5 kilometrin pituinen väylä, jossa kulkisi 15 kuljetusvaunua. Rata kytkisi yhteen lentoaseman toiminnot ja kaukopysäköintialueen sekä Technopoliksen teknologiakeskuksen.

Väylällä olisi seitsemän asemaa, joilta vaunu kutsuttaessa poimisi matkustajan ja kuljettaisi hänet suoraan tahdotulle asemalle. Automaattisesti ohjautuva kuljetusvaunu liikkuisi läpinäkyvää putkirakennetta pitkin asemalta toiselle.

Pilottihanke on osa laajaa eurooppalaista yhteistyötä, jossa kehitetään automaattisia henkilöiden ja tavaroiden kuljetusjärjestelmiä. Viisivuotisen hankkeen kokonaiskustannukset ovat 30 miljoonaa euroa, mistä 10 miljoonaa menisi Vantaan kokeiluun.

- Jos rahoitus onnistuu, pilottirata olisi käytössä vuonna 2008. Mikäli EU-rahoitusta ei tule, selvitetään onko hanke mahdollista toteuttaa kansallisella rahoituksella, kertoo TechVillan toimitusjohtaja Timo Pullinen.

Jos kokeilu onnistuu, automaattitaksijärjestelmää voitaisiin laajentaa yhdeksän kilometrin pituiseksi väyläksi, joka ulottuisi lentoasemalta alueen hotelleihin ja kauppakeskus Jumboon asti. Asemien määrä nousisi 18:aan.

Tänään julkistetun soveltuvuusselvityksen mukaan laajennetussa automaattitaksijärjestelmässä voitaisiin tehdä vuonna 2010 arviolta 2700-4000 matkaa päivittäin. Vuonna 2025 liikennemäärät voisivat olla vuorokaudessa jopa 4400-6600.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.