Viranomaiset: Lasten elintarvikemainontaa rajoitettava

Esimerkiksi idolin tai äidin ei viranomaisten mukaan ole sopivaa mainostaa lapsille epäterveellisiä välipaloja. Lasten ja nuorten ylipaino on paheneva ongelma.

Kuluttajavirasto ja Kansanterveyslaitos haluaisivat rajoittaa lapsille suunnattujen elintarvikkeiden mainontaa.

Lapset ja elintarvikkeiden mainonta -suosituksen mukaan markkinoinnissa ei saisi vedota voimakkaasti lapsen tunteisiin. Esimerkiksi idolin tai äidin ei ole sopivaa mainostaa lapsille epäterveellistä välipalavaihtoehtoa.

Niin ikään tuotteiden markkinointia erilaisten keräilytavaroiden avulla pitäisi suitsia.

Mainonnan periaatteille on tarvetta, koska lasten ja nuorten ylipaino on paheneva ongelma.

Helsingissä julkaistun suosituksen ovat laatineet Kuluttajavirasto, Kansanterveyslaitos ja kuluttaja-asiamies. Asiantuntijoina on kuultu myös Elintarvikevirastoa ja Opetushallitusta.

(MTV3-STT)

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.