VR ja Kuluttajavirasto eri mieltä lippukorvauksista

VR ja Kuluttajavirasto eivät löytäneet tänään ratkaisua siihen, miten junien myöhästelyä tulisi korvata matkustajille.

VR korostaa, että näkemyserot koskevat vain lähiliikennettä. Junien kaukoliikenteen osalta on sen sijaan selvä, millaisia pelisääntöjä lainsäädäntö edellyttää.

Kuluttajaviraston mukaan korvausasiassa ei ole viime kädessä kyse siitä, mitä pykäliä noudatetaan. Ydinkysymys on, miten kuluttajille korvataan, jos he eivät saa, mitä ovat ostaneet.

- Tämä tiivistyy siihen, mitä oikeuksia kausilippulaisilla on jatkossa, kun heille tapahtuu jatkuvia myöhästymisiä, linjaa johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Kuluttajariitalautakunta päätti hiljattain, että VR:n pitäisi maksaa hyvitystä kuukausilipusta myös lähiliikenteessä, jos junat myöhästelevät merkittävästi. VR:n mukaan lipunhinnan osittainen palautus ei kuitenkaan koske lähiliikennettä.

Yksi junamatkustajien keino olisi lyöttäytyä yhteen ja nostaa ryhmäkanne. Suomessa ryhmäkanteen voi nostaa vain kuluttaja-asiamies, joka toimii ryhmän edustajana.

VR ja Kuluttajavirasto jatkavat neuvottelujaan lähiviikkoina.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.