VR kiristää kisaa lentokoneiden kanssa – Ouluun puoli tuntia aiempaa nopeammin

VR jatkaa junaliikenteen matka-aikojen nopeuttamista. Vastaisuudessa matka Helsingin ja Oulun välillä taittuu lyhyimmillään vajaassa 5,5 tunnissa, mikä merkitsee puolen tunnin ajansäästöä aiempaan verrattuna.

– Uskon, että tällä olemme jo hyvinkin kilpailukykyisiä lentoliikenteen kanssa, VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen sanoo.

Muutos sisältyy nippuun aikataulu-uudistuksia, jotka astuvat voimaan joulukuun 11. päivänä. Yhteensä yhtiö lisää satoja junavuoroja eri puolelle Suomea. 

Uusista vuoroista 239 on niin kutsutun velvoiteliikenteen vuoroja, joista VR ja liikenne- ja viestintäministeriö kertoivat jo aiemmin syksyllä. 

Lisävuoroja on kuitenkin tulossa myös kaupalliseen liikenteeseen Pohjanmaalle, Lappeenrantaan ja Imatralle. Lisäksi aiempaa useampi juna pysähtyy Kirkkonummella, Pännäisissä, Lapualla ja Kauhavalla.

Ratoja kunnostetaan, asemia jää väliin 

Edellisen kerran junien matka-aikoja lyhennettiin kesäkuussa. Matkoja voidaan vauhdittaa, koska VR on kohentanut ratojen kuntoa Liikenneviraston kanssa. Toisaalta nopeimmat junat pysähtyvät aiempaa harvemmilla asemilla. 

Väliin jäävillä asemilla junaliikennettä on korvattu linja-autoilla. Romanaisen mukaan asiakkaat ovat käyttäneet kuljetuksia niin paljon, että pikkubussien sijaan niitä ajetaan nykyisin tavallisilla linja-autoilla. Yksi selitys on siinä, että bussi noutaa matkustajat kyläkeskustoista, jotka voivat olla kaukana rautatieasemista.

– Uskon, että tällaisilla bussi–juna-järjestelyillä tullaan jatkossakin näkemään liikennettä.

Muiden joukkovälineiden yhdistäminen junamatkoihin saattaa muutenkin yleistyä tulevaisuudessa. VR on mukana matkaketjuverkosto-hankkeessa, jonka ideana on, että matkustaja valitsee vain lähtöpaikan ja määränpään. Palvelu selvittää hänelle toimivimmat reitit, kulkuvälineet ja niiden yhdistelmät.

Junamatkustamisen suosio kasvaa 

Matka-aikojen lyhentämisen ohella junamatkustusta on muuttanut lippujen hintauudistus alkuvuonna. VR:n mukaan uudistukset ovat lisänneet junien suosiota etenkin ydinreiteillä eli isojen kaupunkien välillä.

Kaupallisen junaliikenteen matkamäärät lisääntyivät tammi–syyskuussa noin seitsemän prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna. Erityisen paljon kasvua on kertynyt Helsingin ja Seinäjoen välisellä reitillä.

Myös junien täyttöasteet ovat kohentuneet. Ne ovat pääväleillä nyt yli 40 prosenttia.

Täysiä junia on enemmän kuin ennen, mutta silti vain kolme prosenttia junista. Yleensä ne ovat työmatkaliikenteen vuoroja.

– Sarja- ja kausilippulaisten paikanvarausta halutaan kehittää ja parantaa. Siihen ollaan tuomassa uusi mobiilisovellus kaukoliikenteeseen vuodenvaihteen jälkeen, Romanainen kertoo.

VR lisää myös kaupallisen junaliikenteen vuoroja

  • Vaasa–Seinäjoki-välille lisätään aamuvuoro molempiin suuntiin työmatkaliikenteeseen. Lisäksi illan viimeistä vuoroa Helsingistä Vaasaan ja Seinäjoelle myöhennetään perjantaita lukuun ottamatta.
  • Kirkkonummelle lisätään pysähdys aamuun ja iltaan helpottamaan Turun suunnan liikennettä.
  • Pännäisiin lisätään pysähdys aamulla Helsingin suuntaan ja illalla Oulun suuntaan. Pännäisten asema palvelee esimerkiksi Pietarsaaren alueen junamatkustajia.
  • Imatralle tulee uusi varhainen aamuyhteys Helsinkiin sekä paluuyhteys Helsingistä iltapäivällä. Samalla Lappeenrantaan tulee uusi iltapäiväyhteys.
  • Yöjuna pysähtyy jatkossa Lapualla ja Kauhavalla.
  • Lisäksi VR:n kaukoliikenteen velvoiteliikenteeseen tulee yhteensä lisää 80 junavuoroa viikossa ja Etelä-Suomen lähi- ja taajamaliikenteen velvoiteliikenteeseen tulee 159 vuoroa lisää viikossa. Näistä muutoksista kerrottiin jo syyskuussa. 

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.