VR kokeilee tärinänvaimennusmenetelmää

Lahden ja Kouvolan välisellä rataosuudella Korialla kokeillaan uutta tärinänvaimennusmenetelmää.

Raskas tavarajunaliikenne aiheuttaa asukkaita häiritsevää tärinää erityisesti siellä, missä rata kulkee pehmeikköalueilla. Tärinäaallot matkaavat pehmeässä savimaassa jopa puolen kilometrin päähän.

Lahden ja Kouvolan välisellä rataosuudella Korialla kokeillaan nyt uutta tärinän vaimennusmenetelmää, jossa pehmeään maahan sekoitetaan sementin kaltaista sideainetta. Maahan poratut, parinkymmenen metrin syvyiset reiät täytetään vahvistusaineella, joka kuivuessaan muodostaa maan alle tärinää vaimentavan seinämän.

Vastaavanlaisia kohteita on ympäri rataverkkoa toistakymmentä kappaletta.

-Jos koerakenne täällä osoittautuu toimivaksi, niin seuraava kohde tullee olemaan tuolla rataosalla Toijala-Turku, kertoo ylitarkastaja Tuomo Viitala Ratahallintokeskuksesta.

Tärinän vaimetessa asukkaat nukkuvat yönsä paremmin, mutta junaliikenne takkuilee. Korjattavalla osuudella raskaiden tavarajunien nopeusrajoitus on kolmekymmentä kilometriä tunnissa. Merkittävät nopeusrajoitukset ovat junaliikenteelle logistinen ongelma.

-Jos nopeusrajoituksia on samalla rataosalla useita niin nämä aikataululliset vaikutukset voivat olla niin mittavia, että voidaan puhua yhden junan osalta kymmenistä minuuteista. Junia voidaan jopa joutua seisottamaan kohtauspaikoilla niiden nopeusrajoitusten takia, Viitala sanoo.

Tärinän vaimennuskokeen onnistuessa nopeusrajoitukset lisääntyvät, kun loputkin tärinästä kärsivät ratakohteet joutuvat remonttiin. Uusilla rataosuuksilla, kuten ensi kuussa aukeavalla Kerava-Lahti oikoradalla tärinän vaimennus on otettu huomioon jo rakennusvaiheessa.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.