VR:n päällikkö: Kaikenlaista sattuu, kun tehdään kymmeniä miljoonia matkoja

VR:n konduktööri poisti eilen junasta asiakkaan, joka oli vastaanottanut lipun kännykkään, jossa ei ollut nettiyhteyttä. Noin kuukausi sitten lanseerattu uudenlainen mobiililippu vaatii kuitenkin nettiyhteyden toimiakseen.

Viestintäverkkoasiantuntija Pekka Sillanmäkeä mietityttää, miten VR toimii silloin, kun koko verkkoyhteys on alhaalla, mutta matkustajan mobiililippu pitäisi silti tarkastaa.

– Kyllä VR:llä pitäisi olla joku menetelmä, miten toimia tällaisissa tapauksissa. Konduktöörillä pitäisi ilman muuta olla laite, jolla hän voisi tarkastaa matkustajan lipun, jos matkustajan omalla kännykällä ei nettiin pääse, sanoo Sillanmäki Viestintävirastosta.

MTV3 Uutiset tiedusteli VR:n liiketoimintaratkaisujen päälliköltä Jani Jääskeläiseltä, onko VR:llä jonkinlaista ohjeistusta siltä varalta, että nettiyhteys on alhaalla.

– Näissä tilanteissa konduktööri yrittää ensisijaisesti tarkastaa lipun uudestaan. Konduktööri tietenkin tietää aika hyvin, missä mahdollisia katvealueita on. Jos verkkoyhteys on kokonaan poikki, niin totta kai sitten on poikkeustilanne ja katsotaan tapauskohtaisesti, sanoo Jääskeläinen.

Pitäisikö konduktöörillä olla varoiksi mukana laite, jolla hän pääsisi nettiin ja voisi naputella matkustajan tekstiviestistä mobiililipun url-osoitteen?

– Konduktöörillä on aika paljon junalippuja, joita tarkastaa ja se käytettävissä oleva aika esimerkiksi junassa, jossa on tuhat matkustajaa, ei ole kauhean pitkä. Tämä lippujentarkastaminen pitää pystyä tekemään aika nopeasti ja varmasti.

Toimiko konduktööri mielestänne oikein eilisessä tilanteessa?

– Ensisijaisesti tällaisessa tilanteessa pyritään myymään asiakkaalle lippu, jos hänellä ei ole matkustusoikeutta. Minun pitäisi keskustella tarkemmin konduktöörin kanssa, mitä siinä tilanteessa tapahtui. Siihen minulla ei vielä ole ollut mahdollisuutta.

VR uudisti laajemmin lippukäytäntöjään 14.9. Jäikö mobiililipun uudistus mahdollisesti muiden uudistusten jalkoihin? Olisiko tiedotuksessa ollut terävöittämisen varaa?

– Tämä asia on lehdistötiedotteessa mainittu ja tästä on kerrottu tarkasti verkkosivuillamme. Tiedottamisessa on aina parantamisen varaa. Ikinä ei saavuteta kaikkia asiakkaita, sanoo Jääskeläinen.

VR luopui perinteisestä, pelkällä tekstiviestillä toimivasta mobiililipusta, koska se ei toiminut iOS- ja Android-puhelimissa. Vanha mobiililippu hyödynsi Nokian datamatriisikoodia, joka ei käynyt yhteen edellä mainittujen puhelimien kanssa. Koodin avulla SMS-kuvaviesti saatiin toimitettua asiakkaalle.

Android- ja iOS-puhelimien markkinaosuus on kasvanut Suomessa ja Jääskeläisen mukaan VR halusi tämän takia muuttaa mobiililippuaan.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.