VR yllättyi lippuryntäyksestä - sivua klikattiin 800 kertaa sekunnissa

VR:n eilen lanseerattu ja saman tien tukkiintunut lippu- ja hinnoittelu-uudistus on toiminut tänään hieman paremmin.

– Aamulla näytti siltä, että ongelmia ei ollut lainkaan ja kaikki pääsivät läpi. Tässä on nyt ollut päivän mittaan pientä aaltoliikettä. Välillä on tukosta, VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijari kertoo.

VR:n nettimyynti meni eilen tukkoon jo aamusta, ja lipunmyynti takkuili myös automaateissa.

Heijari kertoo, että VR:n nettipalvelua käytti eilen kaksikymmenkertainen määrä tavalliseen päivään verrattuna.

– Laskimme juuri, että yhden sekuntin aikana sivustoa klikattiin 800 kertaa. Se vastaa suunnilleen samaa tilannetta kuin Madonnan konsertin lipunmyynnissä, Heijari muotoilee.

VR:n mukaan tekniikan kapasiteetti yksinkertaisesti tukehtui poikkeuksellisen kävijämäärän alla.

– Yöllä olemme tehneet kapasiteettilisäyksiä palvelua parantaaksemme.

Heijarin mukaan kiinnostus uutta lippukonseptia kohtaan on ollut äärimmäisen suurta.

– Viimeisin VR:n lippu-uudistus on vuodelta 1862. Ei kai se ole ihmekään, jos ihmisiä kiinnostaa muutos 149 vuoden jälkeen, Heijari naurahtaa.

Järjestelmätoimittajat Accenture ja Tieto jatkavat havaittujen ongelmien ratkaisua. Tulevan illan ja yön aikana järjestelmään lisätään kapasiteettia kestämään odotettua suurempi käyttö sekä tutkitaan palvelun hitauden aiheuttaneita syitä.

Häiriöiden taustalla on uusien junalippujen iso kysyntä kaikissa palvelukanavissa. Verkkokaupassa asioivien määrä on ollut tänäänkin moninkertainen normaaliin verrattuna. Tilanne ei ole vaikuttanut junien kulkuun.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.