Vuokra-auto, taksi ja bussit käyttöön 249 eurolla kuussa – Suomalaiskeksintö hakee miljardimarkkinoita

Whim-liikkumissovellus aikoo muuttaa ihmisten tavan liikkua. 249 euron kuukausimaksun hinnalla palvelu takaisi taksien, joukkoliikenteen ja vuokra-autojen käytön.

– Kun tarvitset taksin, painat vain nappia, ja taksi saapuu. Ja jos joskus lähdet vaikkapa mökille, vuokra-auton saa kätevästi päiväksi tai kahdeksi käyttöönsä, kuvailee idean isä, MaaS Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietanen Huomenta Suomen haastattelussa.

Tällä hetkellä sovellus on testiryhmän käytössä ja esimerkiksi Helsingin Seudun Liikenne on lähtenyt liikkumispalvelun kanssa yhteistyöhön. Tavoitteena on, että ihmiset pääsevät mahdollisimman vaivattomasti liikkumaan paikasta A paikkaan B. 

Vaikka sovelluksen 249 euron kuukausimaksu voi tuntua suolaiselta, Hietasen mukaan sillä säästää merkittävästi esimerkiksi autosta syntyneisiin kuluihin verrattuna.

– Sellainen tutkimuskin on tehty, että suomalainen olettaa, että me maksetaan auton käytöstä vuodessa 500 euroa, vaikka todellisuudessa kustannukset ovat 500 euroa kuukaudessa. Jos otetaan koko väestö mukaan, niin suomalainen käyttää keskimäärin sellainen 300 euroa kuukaudessa liikkumiseen. Se on aika paljon, Hietanen toteaa.

Ei takaisi rajattomia taksimatkoja

Palvelu on suunnattu kaupunkilaisille, joille auton ostaminen ja siitä syntyvät kustannukset tuntuvat liian tyyriltä.

– Olemme pohtineet sitä, mitä normaali kaupunkilainen tarvitsee. Auto on kallis ostaa ja monilla se on aika vähällä käytöllä, Hietanen sanoo.

Whim-sovellus ei kuitenkaan takaisi rajattomia taksimatkoja tai esimerkiksi pitkää matkaa Helsingistä Tampereelle.

– Taksilla liikkuminen on laskettu noin kymmenen kilometrin keskimääräisillä taksimatkoilla. Ehkä tulevaisuudessa on mahdollista, että taksilla voisi liikkua rajattomasti, mutta nyt olemme kehittäneet Whim-pisteitä, joilla saa esimerkiksi kahdeksan taksimatkaa ja noin kahdeksi päiväksi auton vuokrattavaksi. Joukkoliikennettä saa käyttää vapaasti.

– Jos haluaa ihan viimeisen päälle mersun vuokrata, voi olla, etteivät pisteet riitä, Hietanen kuvailee.

Kiinnostusta maailmalta

Liikkumispalvelu on saanut huomiota runsaasti myös maailmalla.

Hietanen uskookin, että palvelu voisi mullistaa täysin ihmisten tavan liikkua. Hänen mukaan palvelu tarjoaisi liikkumisenvapauden lisäksi huomattavan pudotuksen sekä päästöissä että ruuhkissa.

– On aika historiallista, että tällaista kokeillaan Helsingissä ensimmäisenä maailmassa. Eri tutkimuslaitokset olettavat, että tällä voisi olla vuonna 2030 jopa biljoonaan markkinat.

– Se johtuu siitä, että liikkuminen on ihmisille toiseksi suurin kuluerä ja siinä on käymässä samanlainen muutos, mitä on tapahtunut kännyköissä 80-luvulta tähän päivään. 

Hietanen haaveileekin Whim-sovelluksen laajenevan globaalisti.

– Jos ei nyt maailmanlaajuiseksi, ainakin Euroopan laajuiseksi näin ensi alkuun. Tavoitteena on, että voimme luvata, että palvelun kautta voi hoitaa minkä tahansa matkan.

– Haluamme laajentaa palvelua myös eri kaupunkien välille, oli se sitten juna tai bussi, jolla  pääsee liikkumaan. Mutta eikö olisi aika kiva, että sama palvelu jatkuisi, kun lennät vaikka matkalle Lontooseen, Hietanen sanoo.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.