Vuosaaren satama käyntiin lumimyräkässä

Vuosaaren sataman animaatiokuva / kuva: Lehtikuva

Voimakas pohjoisesta puhaltava lumimyräkkä hidastaa liikennettä tänään avatussa Vuosaaren satamassa.

Satamakapteeni Kari Noroviidan mukaan alukset ovat myöhästelleet suunnitellusta aikataulusta 3-4 tuntia. Toistaiseksi alusten lastaus ja puku ovat kuitenkin sujuneet hallitusti.

Itä-Helsingissä sijaitseva Vuosaaren satama korvaa kokonaan Länsisataman ja Sörnäisten sataman tavaraliikennetoiminnot.

Projektinjohtaja Pekka Kontiala kertoo MTV:n Huomenta Suomelle, että satama on ollut suuri hanke.

- Tämä on hyvin merkittävä päivä koko Suomelle. Olemme luonnehtineet tätä rauhanajan suurimmaksi infrahankkeeksi Suomessa.

Satama-alue on yhteensä noin 225 hehtaaria, josta varsinaista suljettua aluetta on noin 150 hehtaaria. Siihen on investoitu noin miljardi euroa. Myös laajuudeltaan satama on mittava.

Kontiala huomauttaa, että Euroopan mittakaavassa satama ei kuitenkaan ole iso.

- Siinä suhteessa tämä on kuitenkin iso, että tämä on kerralla rakennettu, uusi satama. Näin ei yleensä maailmalla tehdä. Ja pohjoismaiden mittakaavassa tämä on suuri.

Vuosaaren sataman yhteydessä on tehty lukuisia Suomen ennätyksiä. Yksi niistä liittyy maansiirtoihin.

- Täältä on ruopattu kuusi miljoonaa kuutiota, jotka on viety pois, ja 12 miljoonaa kuutiota on tuotu täyttömaata.

Alueelle rakennettiin siis 90 hehtaaria uutta aluetta. Laivoja satamaan saapuu 10-15 laivaa vuorokaudessa. Kontialan mukaan satama-alueelle mahtuisi vielä lisääkin laivoja.

- Ei satama tällä hetkellä ole vielä täydessä kapasiteetissa, pelivaraa kyllä vielä on.

"Tavara ei jää satamaan makaamaan"

Helsingin Sataman toimitusjohtaja Heikki Nissinen harmittelee avajaispäivälle sattunutta lumimyräkkää. Hän on kuitenkin tyytyväinen, että sataman liikenne toimii säästä huolimatta.

- Nyt on aikalailla helpottunut tunne, kun ollaan voiton puolella. Satama valmistui aikatalussa, joten hieno hetki tämä on.

Uuteen satamaan tulee pieni matkustajaterminaali, jonka kautta kulkee noin 200 000 matkustajaa vuodessa lähinnä Saksaan. Nissisen mukaan uusi satama-alue parantaa myös länsisataman tilannetta.

- Länsi-terminaaliin saadaan paremmat toiminta-alueet, kun tavara-satama sieltä poistuu.

Vuosaaren sataman kautta kulkee muun muassa kulutustavaraa ja teollisuuden raaka-aineita. Toimitusjohtaja Nissisen mukaan "tavara ei makaa satamassa kovin kauaa".

- Lastikontit ovat noin kolme vuorokautta, rekat ja perävaunut lähtevät matkaan lähes välittömästi.

Alkuvaiheessa alueelle odotetaan noin 4 000 raskasta ajoneuvoa päivässä. Nissinen vakuuttaa, että Helsingin keskustan rekkaliikenne vähenee Vuosaaren sataman myötä. Esimerkiksi länsisatamasta poistuu noin 80 prosenttia raskaasta liikenteestä.

Junaliikenne Vuosaaren satamassa alkaa perjantaina, jolloin satama vihitään virallisesti käyttöön.

Vanhanen: Sataman merkitys suuri

Pääminiseri Matti Vanhasen mukaan Vuosaaren satamalla on suuri merkitys Suomelle.

- Tällaisen modernit, tehokkaat satamat ovat kansantalouden kannalta erittäin tärkeitä. Olemme melko kaukana keskeisiltä markkina-alueilta, joten on tärkeää, että liikennekustannukset olisivat mahdollisimman alhaiset.

Vanhasen mukaan epävarmassa taloudellisessa tilanteessa on keskityttävä työllistävään rakentamiseen, esimerkiksi remontteihin, asuntorakentamiseen ja koulujen kunnostamiseen.

- Infrastruktuurihankkeisiinkin satsataan lähes kaksi kertaa enemmän kuin ykköshallituksessa tehtiin. Niiden vaikutus välittömään työllisyyteen on kuitenkin hitaampi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.