Yhä useammilla kaupoilla omat kampanjapäivät

Kampanjapäivät eroavat tavallisista alennusmyynneistä siten, että niitä varten tilataan uutta tavaraa suuria eriä, kun taas alennusmyynteihin päätyvät yleensä myymättäjääneet tavarat. Pelkästään pääkaupunkiseudulla nähdään kevään aikana yli kahdetkymmenet eri kampanjapäivät.

Erilaisia kampanjapäiviä on näin kevään korvalla käynnissä kymmenittäin kauppaketjuissa ja -keskuksissa.

Kampanjapäivät ovat perinteisten alennusmyyntien sijaan monelle yhtiölle kauden markkinointilähtö ja kauppaan hankitaan, halvalla myytäviä tuotteita suuria eriä.

Nyt viikonloppuna päättyneet Sokoksen 3+1 päivät houkuttelevat tavarataloihin jopa viisinkertaisen asiakasmäärän normaaliarkeen verrattuna.

Helsingin Sokoksen tavaratalojohtaja Liisi Jauho kertoo, että suurin osa kampanjapäivillä myytävästä tavarasta on pelkästään tapahtumaa varten tilattua.

- Näihin ostetaan ihan vaan tätä kampanjaa varten tavaraeriä ja suurin osa tämän kampanjan tuotteistuksesta on ihan uutta tavaraa, mitä ei olla nähty ollenkaan. Sitten taas perinteisessä alessa myydään aika pitkälle siitä kaudesta jääneitä tavaraa, sinnekin tulee jonkin verran uutta, mutta ei siinä määrin kun tähän 3+1 päiville.

Taloustutkimuksen tekemän selvityksen mukaan tunnetuimmat kampanjapäivät ovat sokoksen lisäksi Stockmannin Hullutpäivät ja Citymarketin Mammuttimarkkinat.

Erilaisia kampanjapäiviä on kuitenkin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla pitkälle toistakymmentä ja kauppaketjujen lisäksi ihmisvirtoja kalastelevat isot kauppakeskukset.

Turun kauppakorkeakoulun talousmaantieteen professori Heli Marjanen kertoo, että kampanjamyynnin ohessa syntyvä elämyksellinen ilmiö houkuttaa paikalle, vaikka vaan katsomaan.

- Yhä enemmän kaupankäyntiin liittyy tällaisia elämyksellisiä, viihteellisiä näkökohtiaSe, missä ei tapahdu mitään, vaikka siellä olis hyväkin tarjonta, niin jää helposti syrjään sen takia kun mennään katsomaan noita tapahtumia.

Kilpailu kampanjapäivien kesken on kovaa, sillä ne sijoittuvat yleensä samaan ajankohtaan.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.