Ylinopeussakoista vapauttava palvelu Kuluttajaviraston syynissä

Kuluttajavirasto on saanut selvitettäväkseen Suomen Autoturva Oy:n palvelun, jossa yritys lupaa maksaa vuosimaksun maksaneiden asiakkaiden ylinopeusrikesakot. Asiasta kertoo Savon Sanomat.

Selvitettävänä on, onko palvelun markkinointi ristiriidassa yleisen turvallisuuskäsityksen kanssa.

Kuluttajasuojalain mukaan hyvän tavan vastaisena pidetään esimerkiksi, jos markkinoinnissa suhtaudutaan hyväksyvästi terveyttä tai yleistä turvallisuutta vaarantavaan käyttäytymiseen ilman asiallista perustetta.

Suomen Autoturva myy Sakkoturvaa, jossa yritys lupaa maksaa vuodessa kolme ylinopeudesta saatua rikesakkoa, kun ne on ajettu taajaman ulkopuolella.

Virasto ei tiedä, kuinka moni Sakkoturvan on ostanut. Yrityksen mukaan tilauksia on ”huomattava” määrä.

Kuluttajavirasto otti Sakkoturvan oma-aloitteisesti käsittelyynsä median esiin nostamien kysymysten vuoksi. Sitä ennen oikeusministeriö ja poliisi ehtivät hämmästellä palvelua ja pohtia, kelle asiaan puuttuminen kuuluu.

Kuluttajaviraston lakimies Henriikka Rosti kertoo, että samantapainen palvelu oli Kuluttajaviraston käsittelyssä kaksi vuotta sitten. Tällöin virasto kielsi GSM Suomen puhelinliittymän, jota mainostettiin sakkoturvapalvelulla.

Kännykkäliittymään kuului lupaus, että yritys maksaa rikesakon, jos kuljettaja puhuu kännykkään ilman handsfreetä ja poliisi pysäyttää sen vuoksi.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.