Karita Mattilan raivokas roolityö hurmasi Metropolitanin

Yleisö on antanut suosionosoituksensa seisaaltaan sopraano Karita Mattilalle tämän suorituksesta Salome-oopperassa New Yorkissa eilsiiltana. Myös toinen oopperateoksen suomalaislaulaja, ensi kertaa Metropolitanissa esiintynyt Juha Uusitalo onnistui Johannes Kastajan roolissa loistavasti.

Karita Mattila sekä lauloi että näytteli nimiroolin täydellisesti. Newyorkilaisyleisö sai nähdäkseen fyysisesti uskomattoman notkean, mutta mieleltään tasapainottoman Salomen.

Jürgen Flimmin ohjaus sijoittaa oopperan jonkinlaiselle keitaalle jonnekin Lähi-idän seutuville suunnilleen nykypäivään. Salome kiukuttelee ja vaatii kaikenlaista kuin kuka tahansa teini-ikäinen. Viettelevän sulavan ja rivonkin tanssinsa jälkeen (kyllä! - Karita Mattila on lavalla alasti häivähdyksen ajan tanssin päätteeksi) hän saa palkinnoksi Johannes Kastajan pään. Palkinto on kuitenkin karvas.

Todellista taidetta

Yksi katsojista Metropolitanissa oli Suomen kansallisoopperan pääjohtaja Päivi Kärkkäinen. Hän kertoo olleensa suunnattoman ylpeä oopperateoksen suomalaispanoksesta ja Karita Mattilan lavasäteilystä.

- Tunnelma oli monikerroksinen, Kärkkäinen toteaa.

Kärkkäinen näkee oopperan ja ylipäätään taiteen voiman.

- Todellinen taide saa ajattelemaan. Se koskettaa kymmenien, jopa satojen vuosien päästä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.