Koulussa luettavien kirjojen määrä ohjeistetaan

Peruskoulun uusiin opetussuunnitelman perusteisiin on tulossa ohjeet siitä, montako kirjaa oppilaiden pitäisi äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen yhteydessä lukea. Vähimmäismäärät koskisivat 3.-9. luokkia.

Opetushallituksen luonnos äidinkielen ja kirjallisuuden uusiksi opetussuunnitelman perusteiksi esiteltiin tänään Järvenpäässä pidetyssä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen foorumissa.

Luonnoksen mukaan 3.-5. luokalla pitäisi valita vähintään kaksi koko luokalle yhteistä kirjaa, ja lisäksi oppilaiden pitäisi lukea vähintään kuusi itse valitsemaansa kirjaa lukuvuoden aikana. Ylemmillä luokilla yhteisiä ja valinnaisia kirjoja pitäisi vuosittain lukea yhteensä vähintään viisi. Lisäksi pitäisi lukea erilaisia lyhyempiä tekstejä kuten runoja ja novelleja.

Kirjojen vähimmäismäärän tarkoituksena on hälventää ilmeistä epäselvyyttä opetuksen tavoitteista. Nyt kouluissa luetaan varsin vaihtelevasti, ja esimerkiksi kuudesluokkalaisia koskevassa äidinkielen taitojen arvioinnissa osa oppilaista kertoi selvinneensä kouluvuodesta jopa lukematta yhtään kirjaa.

Useimmiten äidinkieltä ja kirjallisuutta opettaa 6. luokalle asti luokanopettaja. Siitä ylöspäin opettajilla pitäisi olla aineenopettajan pätevyys.

Opetussuunnitelmien perusteisiin ei haluta kirjata, mitä kirjoja eri luokka-asteilla pitäisi lukea, vaan valinnat jäävät kouluun sekä viime kädessä oppilaille.

Opetuksen tavoitteena on paitsi opettaa lukemista ja kirjallisuuden tuntemusta myös innostaa lukemaan. Isoin haaste on tartuttaa lukuinto myös poikiin.

Kirjallisuuteenkin osaamiskriteerit

Alkuopetukseen eli 1.-2. luokille on jo hyväksytty uudet opetussuunnitelman perusteet, jotka tulevat koko maassa käyttöön viimeistään ensi syksynä. Näillä luokilla pieni koululainen "opettelee valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa ja lukee lukutaitoaan vastaavia kirjoja".

Ainakin periaatteessa 2. luokan päätteeksi voi saada äidinkielestä ja kirjallisuudesta hyvän arvosanan eli kahdeksikon vain, jos on jo lukenut useita lastenkirjoja.

Opetussuunnitelmien perusteita uusittaessa jokaiseen oppiaineeseen määritellään nimittäin hyvän osaamisen eli arvosanan 8 kriteerit. Kriteereitä ei laadita joka vuosiluokalle, vaan tiettyihin nivelkohtiin, jotka ovat eri aineissa eri luokilla.

Äidinkielessä ja kirjallisuudessa uudet nivelkohdat osuvat 2. ja 5. luokan loppuun. Jo nyt kaikissa aineissa on käytössä peruskoulun päättöarvioinnin kriteerit koulunsa päättäville 9-luokkalaisille.

Luonnoksen mukaan esimerkiksi kirjallisuuden hyvä osaaminen noin 12-vuotiaana eli 5. luokan lopussa määriteltäisiin seuraavasti: -Oppilas on lukenut luokan yhteiset kokonaisteokset, runsaasti lyhyitä tekstejä ja vähimmäismäärän valinnaisia kirjoja. Hän on työstänyt niitä eri menetelmin. Hän pystyy valitsemaan itselleen mieluista luettavaa ja osaa kuvailla itseään lukijana. Hän osaa muodostaa lukemastaan mielipiteen ja pohtii, miten luettu liittyy hänen omaan elämäänsä tai mitä uutta hän on lukemastaan oppinut. Hän laajentaa lukemalla tietämystään, saa elämyksiä ja kehittää mielikuvitustaan. Hän on tutustunut fiktion maailmaan myös elokuvan, teatterin ja median kautta.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.