Lukulaitteiden läpilyöntiin varaudutaan jo sisällöntuotannolla

Suomalaiset mediayhtiöt tuovat nyt laajasti julkaisujaan Applen iPad-laitteelle. Sitä pidetään ensimmäisenä kaupallisesti kiinnostavana lukulaitteena, koska pakettiin sisältyy tablet-tietokoneen lisäksi myös vilkkaasti liikennöity nettikauppa.

Vipinää on, vaikka myynti ei ole Suomessa vielä alkanut. Ulkomailta iPadeja on tuotu runsaasti, joidenkin arvioiden mukaan jopa 10 000 kappaletta.

Kustantajia lukulaitteet kiinnostavat; lehtien ja kirjojen painatus- ja jakelukulut jäävät pois, mikä voi helpottaa esimerkiksi sanomalehtien aamujakelua syrjäseuduilla. Toinen vaikutin on se, että kustantajat odottavat saavansa lukijat nykyistä hanakammin maksamaan sähköisestä aineistosta, kun sitä myydään sovelluskaupoissa.

Apple tarjoaa maailmanlaajuisen kauppapaikan, ja kerää myynnistä alueesta riippuen vähintään 30 prosentin provision.

Mutta Applen kauppaan pääsy ei ole automaattista. Tuotteille tehdään tekninen tarkastus, mutta sisältö on sekin syynissä. Käyttöehdoissa kielletään aineisto, jota Applen arvion mukaan voidaan pitää "vastenmielisenä, rivona tai loukkaavana".

Sananvapaus Applen käsissä

- Tämä alkaa jo vähän hipoa niitä rajoja, että rikotaanko kaupallista sananvapautta. Se on ongelma, myöntää Helene Juhola, joka johtaa Viestinnän Keskusliiton ja Sanomalehtien Liiton lukulaitehanketta.

IPadilla ja muilla tablet-laitteilla voi toki käyttää nettiä siinä missä muillakin tietokoneilla. Mikään ei estä käyttäjää etsimästä avoimesta netistä pornoa tai Muhammed-pilakuvia, mutta Applen kaupassa säännöt ovat toiset. Esimerkiksi saksalaiset lehdet ovat joutuneet iPad-versioissaan siistimään alastomuutta.

Applen pannalistalle joutuivat pornon ohella piirtäjä Mark Fioren poliittiset pilakuvat. Applen kirjeessä Fioren kuvien torjumista perusteltiin myös sillä, että ne "tekevät pilkkaa julkisuuden henkilöistä". Applen toimitusjohtaja Steve Jobs myönsi myöhemmin, että Fioren torjuminen oli virhe, mutta säännöt ovat ennallaan.

Ei rivouksia tai väkivaltaa

Suomessa Otavamedia avasi pelin tuomalla iPadiin Suomen Kuvalehden, Suosikin sekä Wärtsilän asiakaslehden. Perässä seuraavat Tekniikan Maailma ja Anna. Tuotantojohtaja Jaakko Haapakangas ei paljasta latauslukuja, mutta kertoo, että "tyytyväisiä ollaan". Muun muassa ulkosuomalaisilta on tullut uudesta palvelusta kiitoksia.

Haapakangas kertoo, että neuvotteluasetelma on selkeä.

- Apple on iso ja mahtava, ja me ollaan pieni ja heiveröinen maailmalla, vaikka suuri toimija Suomessa. Kyllä tässä kustantaja vikisee, Haapakangas kuvailee.

Sanoma Magazinesin verkkojulkaisuista vastaava johtaja Hannu Järvinen toteaa, että Applen ehdot eivät ole olleet ongelma.

- Sanoma Magazines ei julkaise eikä aio julkaista sellaisia lehtiä, joita lehtikauppa ei haluaisi myydä.

Sanoma tuo iPadille aluksi Glorian, Tietokoneen ja Tapiola-ryhmän Oma Talous-asiakaslehden. Muita laitteita odotellaan, ja Sanoma aikoo olla mukana muillakin alustoilla.

- Muutkin arvioidaan, ovatko kaupallisesti relevantteja. Me emme ole missään tapauksessa naimisissa Applen kanssa, vaikka se on nyt aika dominoiva, Järvinen sanoi.

Sekä Järvinen että Haapakangas arvioivat, että tulevat kuukaudet ja ensi vuosi tuovat mukanaan vielä suuria muutoksia. Haapakangas povaa, että todellinen läpilyönti tapahtuu Suomessa ensi vuoden jouluna.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.