Museo ei saa museoitua – renessanssin taide sopii vaikka alushousumainokseen

"Nämähän sopisivat vaikka alushousumainoksiksi. Tai tämä Maria Magdalena olisi hyvä hahmo rintasyöpäkampanjaan".

Näin taiteilija Hannu Palosuo versioi renessanssin ajan italialaisia taideaarteita.

Kansallismuseossa on esillä mittaamattoman arvokas kokoelma renessanssin kulta-ajalta yli 500 vuoden takaa. Teokset ovat Brescian museosta Pohjois-Italiasta.

Tämän näyttelyn oheen Italiassa asuva taiteilija Hannu Palosuo on pystyttänyt omat versionsa renessanssin hahmoista.

– Riisuin niistä kaiken uskonnollisuuden. Tarkastelen sitä, miten lähellä renessanssin kuvat voivat olla nykypäivän mainoskuvastoa.

– Jokainen voi nähdä taiteen omalla tavallaan. Ja joku voi nähdä mainoskuvan myös taiteena, pohtii Palosuo.

Kauneuden julma pinta

Renessanssi tarkoittaa uudelleensyntymistä.

Aatehistoriallisesti se uudisti yhteiskuntia ja taidetta voimakkaasti 1400-1500 -luvuilla. Taiteeseen palasivat puolialastomat hyvin koristeelliset hahmot antiikista. Yksilön kuvaaminen lihallisuudessaan vapautui.

– Se oli vapautumista, mutta myös tietyllä tavalla julmaa. Pinta ja kauneus hallitsivat, ihmisen luonne ei, kuvailee Palosuo.

Siis tietynlaista privatisoitumista ja narsismia kollektiivisuuden vastakohtana, tuttua nykyajastamme.

Uskonnollinen kuvasto hallitsi yhä, koska taiteilijat tekivät lähes aina tilaustöitä - ja tilaaja oli lähes aina kirkko. Tai sitten perhe halusi maalauttaa itsensä kirkonmiehen äärellä.

Museo ei ole menneisyyttä

Palosuon hienot figuurit voi nähdä Kansallismuseon uudessa pop up-näyttelytilassa, johon on vapaa pääsy.

Uutta yleisöä ja värikkyyttä haetaan täälläkin, koska valtio leikkaa avustuksia ja museon on vakuutettava tarpeellisuutensa. Ei pidä museoitua.

– Museomme elää omaa renessanssiaan. Haluamme herättää keskustelua ja järjestää vaikka performansseja. Museon on oltava kiinnostava ja katsottava tulevaisuuteen. Ensi vuonna aiomme yllättää, kun Suomi täyttää 100 vuotta, lupaa Kansallismuseon markkinointijohtaja Jonna Heliskoski.

Suunnasta kertoo jotain jo se, että museolla on markkinointijohtaja. Ehkä näemme siis jotain muuta kuin suomalaisen agraariyhteiskunnan historiaa päreen valossa.

Renessanssin näyttely on riski

Nyt esillä oleva Italian renessanssin taidekokoelma on iso satsaus, jopa riski.

Näyttelyn pystyttäminen teoslainoineen on ollut kallista. Italialaiset asiantuntijat ovat valvonut tiukasti teosten kuljettamista ja asettelua.

– Alku on ollut lupaava, kävijöitä on ollut paljon. Riski tämä on, mutta hallittu riski, vakuuttaa markkinointijohtaja.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.