Väitös: Pianisti kuulee kehollaan

Monia musiikin hahmottamiseen liittyviä taitoja opitaan muodollisen opetuksen ulkopuolella. Silti säveltapailun opetus on perinteisesti varsin luokkahuonekeskeisiä. Tämä selviää tänään väittelevän musiikin maisteri Lotta Ilomäen tutkimuksesta.

Tutkimuksessa keskeinen ajatus on muusikon kehollisuus: muusikon "kuuleminen" jäsentyy myös liikkumisen, tilan, kosketuksen ja katsomisen kautta.

Samalla muusikoksi kasvaminen merkitsee kasvamista kulttuurisiin kuulemisen, jäsentämisen ja käsitteellistämisen tapoihin.

Opetus ei ole koskaan puolueetonta

Väitöskirjaan kuuluvassa opetuskokeilussa Ilomäki työskenteli kahdentoista pianonsoittajan kanssa, jotka opiskelivat esittävän säveltaiteen ja musiikkikasvatuksen koulutusohjelmissa.

–Neutraalia tai puolueetonta opetusta ei ole, mutta parhaimmillaan opetus ja opiskelijan hahmotus voivat asettua dialogiin, jossa sekä tunnistetaan opiskelijan aiempi osaaminen että haastetaan hänet kehittymään, Ilomäki toteaa.

Ilomäki puolustaa korvakuulosoittoa sinänsä arvokkaana musiikin hahmottamisen tapana. Toisaalta hän kiinnittää huomiota nuoteista soittavien pianistien tekstuurillisesti suuntautuneeseen ja usein hiukan passiiviseen harmoniatajuun: pianisti reagoi harmoniaan, vaikka ei osaisi nimetä tai tuottaa rakenteita täysin kuulonvaraisesti.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.