17.05. Lapsella oikeus turvalliseen kouluun

Kokoomuksen puheenjohtaja, sisäministeri Ville Itälä vaatii parannuksia kouluoloihin kirjoituksessaan otsikolla: Lapsella oikeus turvalliseen kouluun.

Ville Itälä

Suomen menestyminen perustuu koulutukseen ja osaaviin ihmisiin. Viimeisen vuosikymmenen aikana on tarkasta taloudesta huolimatta koulutukseen suunnattu miljardeja markkoja lisävaroja. Olemme tehneet strategisen linjavalinnan ja asettaneet painopisteen korkeakouluihin ja yliopistoihin sekä huippututkimukseen. Tulokset ovat kiistattomia.

Korkeaa osaamista ei kuitenkaan voi kasvattaa ilman toimivaa perustaa - yleissivistävää ja valmiuksia antava peruskoulua. Meidän on oltava erittäin huolissamme tästä sivistyksemme peruspilarista. Vaikka oppimistulokset pärjäävät kansainvälissä vertailuissa hyvin, ovat monet viestit huolestuttavia: opetuksen laadussa on suuria eroja koulujen välillä, häiriköinti on tehnyt kouluista turvattomia ja opettajien arvostus on laskenut.

Peruskoulussa tehtiin viime vuosikymmenellä tärkeitä uudistuksia, joilla luovuttiin valtiokeskeisestä tiukasti normitetusta opetuksesta ja siirryttiin oppilaan ja opettajien osaamiseen luottavaan linjaan. Lisättiin valinnanvapautta ja yksilöllisyyttä. Myös toteutettu kuusivuotiaiden esiopetusuudistus on ollut suuri askel.

Hyvää perustaa ei saa päästää rapautumaan. Kun korkeampi koulutus ja tutkimus on hoidettu kuntoon, on koulutuspolitiikassa seuraavan kansallisen talkoon aika: peruskoulu kuntoon. Seuraavan hallituksen on otettava tämä keskeiseksi tehtäväkseen ja oltava valmis myös taloudellisiin panostuksiin. Jokaisella suomalaisella lapsella on jatkossakin oltava oikeus laadukkaaseen peruskouluun riippumatta siitä, missä päin Suomea koulunsa käy. Suomessa on jokaiselle taattava mahdollisuuksien tasa-arvo.

Oppilaiden ja opettajien kouluissa tuntema turvattomuus on vakava asia. Koulu on oppilaan ja opettajan työpaikka. Sen pitäisi olla turvallinen paikka oppia ja opettaa. Näin ei kuitenkaan enää ole vaan oppilaiden oppimisvaikeudet ovat kasvaneet ja opettajilta vaaditaan sosiaalikasvattajan ja poliisin taitoja. Häiriköivät oppilaat voivat pahimmassa tapauksessa terrorisoida koko koulun ilmapiirin.

Opettajat ovat selkeästi ilmaisseet huolensa nykyisistä olemattomista mahdollisuuksistaan puuttua vakavaan häiriköintiin. Pahimmat häiriköt tietävät, että opettajilla ei ole mahdollisuuksia eikä oikeuksia poistaa oppilasta fyysisesti luokasta. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen vuonna 1999 tekemän tutkimuksen perusteella Helsingin alakoulujen opettajista joka viides ja yläasteen opettajista 13 prosenttia olivat vuoden aikana kokeneet väkivaltatilanteen. Loukkaavaa käytöstä oli kokenut puolet opettajista.

Opetusministeriö asetti erillisen turvatyöryhmän pohtimaan keinoja tilanteen parantamiseksi. Turvatyöryhmä julkaisi vuonna 2000 mietintönsä, jossa ehdotettiin uusia, nykyistä tiukempia keinoja häiriköinti- ja väkivaltatilanteisiin. Vaikka ongelmat ovat olleet tiedossa jo pitkään, ei kouluhallinto jostakin käsittämättömästä syystä ole ryhtynyt minkäänlaisiin uudistusvalmisteluihin. Opetusministeriön ote on ollut suorastaan vastuuta välttelevä.

Jokaisella oppilaalla ja opettajalla on oltava oikeus turvalliseen kouluun. Kyse on mielestäni perusoikeudesta. Siksi opetusministeriön on pikaisesti valmisteltava tarvittavat uudistukset, jotta ne saadaan voimaan vielä tämän vuoden aikana.
Ville Itälä, Kokoomuksen puheenjohtaja, sisäministeri

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.